Du kan inte ha lila för du är pojke.

I veckan så var jag och Pyret (som satt i bilbarnstolen i sin röda overall) och handlade på Boland City här i stan. Vi var i desperat behov av nya pyjamasar eftersom Pyret på morgonen kissat ner sin sista rena och vi inte kan få tvätt tid förens om två veckor. I alla fall så gick vi in på Cubus för att leta och de hade en bra deal ta 3 betala för 2. Och det är ju nice. På ena sidan av snurrmojjen hängde äckligt stereotypiska pojkpyjamasar och på andra sidan flickiga, där emellan fanns en sort som funkar för båda. Men jag vill ju inte ha tre likadana för vad är det roliga i det. Så jag valde helt enkelt de färggladaste eftersom man blir glad av mycket färg. När vi väl kom till kassan och jag la upp en ljuslila, en lila med hjärtan mönster och den randiga pyjamasen på disken så undrade kassörskan hur gammal hon var, och jag blev lite ställd i några sekunder innan jag svarade att han var 10 veckor gammal. Kassörskan såg lite generad ut av mitt svar och försökte sedan släta över det hon kläckt ur sig.

Det som slår mig med denna händelse är egentligen inte att Pyret blev tagen för att vara en flicka. Det skiter jag i faktiskt. Det som slår mig är varför kassörskan dels utgick från att Pyret måste vara en flicka pga overallen och de plagg jag valt att köpa, för att hon redan könat Pyret utifrån färgerna jag valt. Kanske så kommer just den här kassörskan att tänka två gånger innan hon tar förgivet att ett barn tillhör ett visst kön bara för att man väljer färgglada kläder nästa gång. Man kan ju alltid hoppas på det. Det andra som slår mig är att inte klädkedjor som tex Cubus, Kapphal, Lindex och H&M skickar sina anställda på en endags kurs om genus och kläder vs färger.

Det är naturligtvis upp till var och en hur man vill klä sitt eget kött och blod. Pyret har många plagg som osar stereotyp och så får det naturligtvis vara även om jag försöker att slänga in duttar av glada färger i alla outfits som Pyret har på sig om det så bara är lila strumpor. Jag vill inte begränsa Pyret till den murriga delen av färgskalan bara för att Pyret är född till ett visst kön utan jag vill att alla färger i regnbåden sak vara tillängliga och framför allt tillåtna att använda utan att man läser in en egenskaper i dem.

Diskuterade även på nätet om detta och kom fram till att det finns vissa färger som förvirrar mer än andra när det kommer till människors tvångsmässigt könande av barn, kläder och färger. Dessa färger är gult, grön, grått, svart, vitt, rött, brunt och orange. Jag hade, naiv som jag är hoppats på att vi 2012 tillät alla sorters färger utan några osynliga koder.

Dela gärna med dig av dina egna tankar kring detta i en kommentar här på bloggen.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. renafsweden

     /  söndag, april 22nd, 2012

    Haha jag hade min gamla rosa filt på Lui en dag på ica i Australien och alla sa vilken söt tjej🙂 Jag bryr mig inte så mycket. Han är ju söt🙂 Sedan såg vi en unge med midjelångt blont vågigt hår på Singapore airport och antog att det var en väldigt livlig tjej, visade sig att det var en kille som vägrade klippa håret haha! Det är svårt med stereotyperna.. xox

  2. Jag försökte kommentera på detta inlägg via mobilen men tror inte jag lyckades. Så jag kör samma visa igen. Förlåt ifall det blir dubbelt upp! (men då kanske jag vinner kommentar-tävlingen ;)) Fast jag klär Niilas i blå kläder med bilar och den manliga versionen av samemössa så får jag alltid kommentarer att han är en söt flicka. ”Han är söt som en flicka” säger folk och visst är det svårt ibland att se på babysar. Men alla barn kan ha alla färger. Jag gillar klara färger på barn men jag gillar inte alla vuxenkläder i miniatyr som säljs på de lite äldre barnens avdelning.😦 Det tycker jag är störigare än vilka färger man klär sitt barn i.

  3. Evelina: Det blev inte dubbla kommentarer. Jag håller med dig om att det är tydligare när barn kommer upp i 1-2 års åldern då kläder oftast är mer utpräglade på könsindelning och där med försvinner de glada färgerna från pojkhyllorna och på flickhyllorna blir det minibikinis och spetströjor med djupa urringingar, sådant ger mig rysningar för barn ska få vara barn så länge de bara kan i min åsikt. Jag älskar ju också färg och vill att Pyret ska ha klara och roliga mönster å färger, tyvärr blir mindre av den varan ju större barnen blir. Att klä sitt barn i färgglada plagg eller bemöta barn på ett mer genusinriktat sätt handlar inte alls om att ta ifrån dem deras kön bara det att man inte lägger lika stor vikt på det som de som könsivrar och delar upp allt i hans och hennes.

  4. Jag tycker att genustänket ofta går för långt och folk hoppar på en så fort man tycker annorlunda om det. Därför skippar jag det. Jag tycker inte heller att man kan kräva att personal i en klädaffär ska bemöta mer genus. Det är liksom inte deras jobb. Det är ju upp till var och en vad man tycker om det. Men jag tycker att du klär pyret fint. Han passar så bra i den röda färgen på overallen till exempel och han sover säkert lika bra i vilken färg på pyjamas som helst.

  5. Evelina: Genus är ett väldigt laddat ämne av någon anledning och visst finns det dem som tar genustänket till det extrema precis som det finns de som könsindelar allt till det extrema. Och de som skriver om genus (ofta tex. Lady Dahmer)gör det oftas övertydligt eftersom man vill påvisa de könsmönster och osynliga koder i vårt samhälle som vi har så hårt inlärda, men jag kan hålla med dig om att det kan bli lite mycket ibland. Men som jag har skrivit tidigare handlar inte genus för mig personligen så mycket om kön utan om hur man bemöter barn som barn och bekräftar dem som enskilda och unika individer istället för just sin könstillhörighet.

    Det jag vill komma framtill när det gäller just butikspersonal som arbetar i klädbutiker så är det väl att de ska ha en icke dömmande attityd mot färger överlag speciellt när det kommer till barnkläder. Därför så tycker jag nog att lite grundkunskaper om genus och kläder kan vara på sin plats, sedan behöver de ju inte som personer tycka si eller så om genus bara det att de ska ha lite öppnare sinne kring färger. De är ju trots allt butikkedjornas ansikten utåt. Men visst det är extremt trixigt vilket jag verkligen kan förstå för som butikspersonal ska man ju vara alla tillags vilket inte alltid är lätt.

Tack för att du skriver en kommentar.

