Vinyl Prinsessan.

Vinylprinsessan (kartonnage)

Bild lånad från Bokus.com

Som tonåring var jag en musiknörd av rang och även om inte jag delar huvudkaraktären Allies musiksmak så delar jag hennes kärlek till musiken, en kärlek som går rakt från Yvonne Prinz skrivna ord in i ett klappande musiknördshjärta. För detta är välskrivet med en galen sorts humor som faller mig i smaken. Att det dessutom var som att läsa om min makes förra arbetsplats får mig bara att dra ännu mer på smilbanden. Boken tar upp inte bara en utdöende bransch utan även en undergroundrörelse som tillhör fanzinens värld. Jag har alltid varit faschinerad av just fanzines konstigt nog har jag aldrig köpt något eller tillverkat något själv men när man läser den här boken så suger det liksom till i den kreativa nerven. Så inte nog med att boken har en bra storyline och ett genomtänkt språk med hjärtat på rätt ställe och den sarkastiska humorn på sin tungspets den får läsaren även att ta till sig av det budskap som den faktiskt vill förmedla.

Som du antagligen redan räknat ut så vill jag rekomendera den här boken till alla som gillar young adult litteratur, till alla som gillar musik överlag och framför allt till alla som gillar en välskriven breättelse. Sedan att det dras referenser till New York titt som tätt gör boken bara ännu bättre.

Ett till tips vill jag ge för dig som tänker läsa den här boken, brygg en kanna kaffe, sätt dig bekvämt för du kommer att sitta från första sidan till sista sidan i en sittning.

Vad har du för erfarenheter av fanzines?

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. maryjanedoll

     /  måndag, april 30th, 2012

    åh verkar vara en bok jag måste läsa

  2. Maria: Det är definitivt en bok som jag tror att du skulle gilla.

Tack för att du skriver en kommentar.

