Blod & Choklad.

Jag har just läst ut boken Blod & Choklad av Annette Curtis Klause. Och jag vet att denna bok har fått otaligt dåliga recensioner, mest pågrund av Stephenie Meyers glittriga vampyrserie. Den här boken har inget med vampyrer att göra. Men visst finns det likheter, men det är inte så att Annette Curtis Klause har kopierat Stephenie Meyers utan snarare tvärtom, för Blod & Choklad publicerades redan 1997.

Så nu när vi fått detta överstökat kan jag ju faktiskt skriva lite om den här boken som jag faktiskt tyckte var helt okej. Miljöbeskrivningarna var helt fantastiska. Vissa humorinslag fick mig att skratta och vissa dramatiska ögonblick i texten fick mig till och med att skvätta en tår eller två. Och allt detta är ju faktiskt ett recept för att få ihop en riktigt bra historia.

Blod & choklad (häftad)

Bild lånad från Bokus.com

En annan sak som jag faktiskt gillar med den här boken är att den är fristående. För tyvärr tror jag att det hade blivit tjatigt om detta varit första delen av en serie. Inte för att jag har något emot bokserier, herregud om jag hade det skulle jag ju själv inte sitta och skriva på en ungdomsbokserie som ska bestå av 6 böcker i sin helhet.

Men för att återgå till Blod & Choklad så var det en lättläst bok och det finns även provläsning att hitta på Bokus.com om du vill ta dig en egen titt på texten innan du väljer att läsa boken i sin helhet, för det tycker jag nog att du ska göra om du gillar fantasy/verkligheten – ungdomsböcker.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

