Svar om böcker.

Författardrömmar har utmanat mig på sin blogg. Och jag tyckte att detta var en intressant utmaning så jag tänkte faktiskt att jag skulle svara på den.

Reglerna för utmaningen är:  – Har du blivit utmanad så ska du svara på de 11 frågor din utmanare gett dig och posta på din blogg!  – Välj sedan 11 nya bloggare att utmana och länka i ditt inlägg.  – Hitta på 11 nya frågor till dem!

  1. Vilken typ av böcker (genre) läser du helst?  

Svar: Jag läser helst ungdomsböcker eller såkallad Young Adult litteratur. Men även fakta böcker av olika slag tycker jag om att läsa eftersom jag tycker om att utveckla mitt sätt att se på världen och lära mig något nytt.

2. Finns det någon karaktär som du kan identifiera dig med?  

Svar: Hm, det är svårt. Jag kan identifiera mig med alla karaktärer som jag själv skapat i mina egna berättelser på ett eller annat sätt. Men jag kan inte direkt peka på en bokkaraktär som någon annan hittat på som jag känner har de kvaliterna.

3. Vilken/vilka författare inspirerar dig?  

Svar: Oj, det finns några stycken som inspirerar, Maggie Stiefvater, Stephenie Meyer, Sarah Dessen, Emma Granholm, Johanna Lindbäck och nu senast Yvonne Prinz.

4. Hur många böcker har du i din bokhylla?

Svar: Det har jag faktiskt ingen aning om, men om jag ska räkna med alla makens böcker så är det fyra billybokhyllor med böcker i trädkojan.

5. Vilken författare har du flest böcker av?

Svar: Igen, ska jag räkna med makens alla böcker så har vi flest Stephen King böcker eftersom maken gillar hans böcker. För egen del så  är det väldigt blandat.

6. Vad är viktigast när du väljer en bok, omslaget eller baksidetexten?  

Svar: Om jag känner till författaren sedan innan spelar varken framsidan eller baksidetexten någon roll. Men om jag ska välja en bok på biblioteket så handlar det delvis om titel, framsida och sedan baksidetexten. Gillar jag två eller alla tre saker så slår jag upp första sidan och läser första meningen. Är den bra så lånar jag boken.

7. Lånar du mycket på biblioteket eller köper du hellre böcker?  

Svar: Jag besöker bibliotektet mellan en till två gånger i veckan och är en stor källa till det jag läser. Gillar jag något extra mycket så köper jag de böckerna.

8. Hur mycket påverkas du av andras recensioner när du ska läsa en bok?  

Svar: Jag brukar undvika att läsa vad andra tycker om böcker innan jag själv skapat mig en uppfattning om dem.

9. Vilken bok vill du ska bli film?  

Svar: Oj, ja jag skulle ju självklart vilja att mina egna böcker blev till film men för att vara lite mer oegotrippad så skulle jag gärna se Vinyl Prinsessan som film.

10. Vilken bok(serie) skulle du vilja att det fanns en fortsättning på?

Svar: Jag önskar aldrig något sådant, för skulle författaren vilja ha en bokserie så skulle författaren ha skrivit en bokserie. Dessutom tycker jag nog att det är svårare att skriva en helt fristående berättelse än en bokserie och beundrar författare som kan få ihop allt i en enda bok på ett bra sätt.

11.Vilken bok hade du velat skriva?

Svar: Jag håller på att skriva på de böckerna jag vill skriva. Skulle jag ha velat skriva någon bok som någon annan skrivit skulle det inte ha blivit det samma. Men självklart skulle jag ju ha velat få samma framgångar som tex Stephenie Meyer, Maggie Stiefvater, Sarah Dessen med flera.

Nu ska jag då skriva ned 11 frågor som jag vill ha svar på samt 11 personer som jag vill ska svara på dem.

1. Vad skulle du våga dig på om du visste att du inte kunde misslyckas?

2. Vad är din passion?

3. Vad inspirerar dig i din vardag?

4. Vad är du mest tacksam för?

5. Behandlar du kärlek som ett substantiv eller ett verb?

6. Vad är en sak som du tänker på som alltid får dig att le?

7. Hur ger du din själ näring?

8. Gör du nya misstag eller bara samma som du redan gjort?

9. Har du upptäckt vad din uppgift i livet är?

10. Vad gör något vackert?

11. Hur hittar du lyckan?

Och de 11 lyckliga som jag vill utmana.

Maria, Evelina,  Madelein, Anastaziah, Jonas, Emelie, Stefan Falkelind,  A, Pernilla Wallette, Författardrömmar och Sandra af Munkakvarn

 

Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. hm..nu fick jag nåt att bita i

  2. Kul att läsa dina svar🙂
    Måste fundera ordentligt innan jag svara på dina frågor🙂

  3. maryjanedoll

     /  måndag, maj 21st, 2012

    ska jag svara här eller i min blogg?

  4. Maria: På din blogg😀

  5. maryjanedoll

     /  tisdag, maj 22nd, 2012

    done and dusted

  6. Kul men knepigt

Tack för att du skriver en kommentar.

