Svar på frågestuden.

Om dig:

*Vilka internetsidor besöker du dagligen?

Svar: Jag besöker facebook dagligen, blogglovin’ försöker jag besöka varje dag men det är inte alltid jag hinner. Nordeas hemsida brukar också få sig ett och annat besök eftersom jag vill hålla koll på finanserna så att säga. Sen är jag ju inloggad på min blogg varje dag.

*Vilken egenskap är du mest stolt över att du har?

Svar: Att jag har en fantasi som är lite över det normala antar jag.

*Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper?

Svar: Det kommer jag faktiskt inte ihåg…

*Vilken film står dig närmast hjärtat?

Svar: Du ville verkligen inte göra det lätt för mig! Hahaha… Jag skulle vilja säga The Crow men det skulle inte vara helt sant. Vi kollar ju på så himla mycket film här i trädkojan att det är svårt att ha en enda favorit film.

*Om du måste välja bara en sak – titta film eller lyssna  musik i resten av livet?

Svar: Det är ju som att välja mellan saltlakris strössel och saltlakris strössel!! Men om jag nu måste välja så väljer jag nog att lyssna på musik i resten av mitt liv.

Om bloggen och bloggar:

*Vad motiverar ditt bloggande?

Svar: Tja, när jag började blogga för evigheter sedan så var det mest för att arkivera mina egna tankar plus att jag tyckte det var roligt att skriva. Nu för tiden så driver ju kommentarer från engagerade läsare bloggandet också, för det är ju alltid roligt med respons på det man skriver. Sedan är ju skrivande i stort en sorts terapi för mig, där jag får hylla och gnälla och avreagera mig på allt möjligt i skriftlig form.

* Hur länge tror du att du kommer fortsätta att blogga?

Svar: Eftersom jag finner skrivandet som terapi så kommer jag nog att fortsätta blogga så länge som helst i mån av tid det vill säga. Iallafall känns det så.

*Vad tänker du om mammabloggande och att blogga om sina barn? Är det enligt dig rätt eller fel att lägga ut bilder på sina barn på bloggen?

Svar: Jag är inte så särskilt förtjust i ”mammabloggandet” i dess form att allt i bloggen handlar om just barnen. Samtidigt har jag kommit till insikt under den senaste tiden varför mammabloggandet är så populärt, för alla (läsare med eller utan barn)verkar ha en åsikt om föräldarskap på en eller annan nivå. Även nära och kära vill lägga sig i just den delen av ens liv och då förstår jag att man måste få släppa ut lite ånga då och då. Angående bilder på barn, jag lägger ju ut bilder på Pyret. Jag skulle däremot inte lägga ut bilder på Pyret som jag själv känner är för privata tex badbilder osv. Jag skulle heller inte lägga ut bilder på andras barn utan deras föräldrars tillåtelse och om det förekommer andra barn på bilder där Pyret är med så redigerar ju (pixlar) jag bort deras ansikten. Photoshop is king.

*Vad skulle du aldrig blogga om?

Svar: Jag bloggar nog om allt, no limits. Men vissa saker finns ju bakom lås och bom via lösenord för att inte vem som helst ska ta del av det. Däremot så kan man som trogen läsare alltid fråga om tillgång till dessa inlägg via andie.blogg@hotmail.com

Om pyret och att vara mamma:

*Har du några traditioner som du kommer att föra vidare till pyret?

Svar: Jag har massor av traditioner som jag vill föra vidare till Pyret. Julen är en sådan tradition som jag håller stenhårt på. Men självklart vill jag även införa nya traditioner att fira för vem har dött av lite guldkant i vardagen!

* Hur ser du på mammalivet nu och vad är dina förväntningar för framtiden?

Svar: Jag ser på mitt föräldarskap så som jag alltid har gjort. Jag vill vara rättvis mot vårt barn/barnen (för ja, fler vill vi ha). Jag vill ge dem en trygg grund att stå på byggd på närhet och kärlek. Där de kan komma till mig som förälder och faktiskt berätta om allt. Och för att vara extra klyschig så vill jag naturligtvis ge dem allt det som inte jag fick som barn. Förväntningar på framtiden är ju att Pyret ska få småsyskon så snart som möjligt och att vi får chansen att flytta till en bättre stadsdel med bättre förskolor och skolor överlag.

* När blir det dop?

Svar: Vi är mitt uppe i planeringen och gästlisteskrivandet. Men det jag kan säga är att det blir i slutet av julimånad och att det kommer att komma ett mer utförligt inlägg om dop-planeringen eftersom det är fler som har efterfrågat just det.

Om böcker:

*Eftersom du själv skriver böcker. Har ditt förhållande till böcker ändras efter att du själv blivit författare?

Svar: Ja, jag har fått mer respekt för författare överlag. Jag har alltid gillat böcker men den känslan har övergått till en förälskelse av det skrivna ordet och boken som fysisk form. Jag har aldrig gillat e-böcker för att vara helt ärlig.

*Är du mer petig när du väljer böcker nu?

Svar: Jag har alltid varit petig med hur jag väljer böcker men visst har jag blivit mer petig sedan jag själv började skriva för fysiska läsare och inte för byrålådan.

*Tänker du mer kritiskt på språkanvändning, historieuppbyggnad och dialoger?

Svar: Självklart har man blivit mer kritisk till läsning och hur andra författare använder sig av det skrivna ordet. Trots att jag har dyslexi så stör jag mig tex på författare som inte använder sig av punkter och stora bokstäver. Sedan måste ju en historia vara gripande, rolig och intressant för att man ska fortsätta läsa och där i ligger även dialoger, för det finns ju olika sätt att driva en berättelse framåt och en av dessa är dialoger. Dessutom tycker jag om när det känns samtida (alltså att det känns som att det kan utspela sig i det århundrade som vi lever i)

* Nu när det gått ett tag sedan din utgivning av BF böckerna. Är du lika nöjd med resultatet? Finns det något du hade ändrat eller skrivit helt annorlunda?

Svar: Ja, jag är lika nöjd med historien om Blossom Falls, men självklart är man aldrig riktigt nöjd med sina egna alster, för det finns alltid något man vill förbättra. Men nej, jag skulle inte ha skrivit något annorlunda historiemässigt dock kanske jag skulle ha varit mer detaljerad med vissa grejer och relationer. Men det är ju därför det kommer att komma fyra böcker till om Blossom Falls. You can always improv!

*När kan vi beställa Sia&Kristoffer?

Svar: Jag bearbetar och bearbetar maken att börja korrekturläsa Sia och Kristoffer. Så jag vågar inte säga något datum på när den blir klar för publicering men man kan ju alltid besöka min författarsida på facebook för att hålla sig uppdaterad.

Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Så roligt att ni vill ha fler barn!🙂

Tack för att du skriver en kommentar.

