KBT i vardagen.

Jag skriver inte ofta om bipoläritet eftersom jag inte är min diagnos. Men det finns självklart svårigheter med min sjukdom som gör att jag är i stort behov av en strukturerad vardag.

Och det klingar ju illa med att vara nybliven förälder när de första månaderna styrs av bebisens mage.

Men nu börjar Pyret bli så pass stor att det är dags att introducera rutiner dels för Pyrets skull och dels för min egen skull.

Pyret är en sjusovare, han lägger sig mellan åtta och nio på kvällen och sover sedan fram till fyra tiden, äter och sover sedan till åttaish på morgonen, sedan kan han utan problem ta sig ytterligare en tupplur på två timmar. Och detta är ju inte hållbart i längden för jag har ju gjort som alla råd säger att man själv ska sova när barnet sover.

Detta har dock gjort att min dagsrytm ruckats i fel riktning, så nu blir det till att ta till ett KBT-knep. Nämligen att införa schema. Jag känner att jag behöver det. Jag behöver en fast tid att kliva upp framför allt för att få dagen att börja rulla. Aktiviteter som upprepas varje dag vid samma tid tex en promenad, utöver detta bör jag ha fasta mat tider men eftersom maken jobbar inom handels så har han oregelbundna arbetstider, vilket betyder att vissa dagar jobbar han eftermiddag vilket innebär att han ibland slutar vid 18,19 eller 21. Så vi kan inte sitta ner tillsammans och jag struntar i att äta om det bara är jag som ska göra det. Det är ju inte alls hälsosamt så mattiderna måste jag kompromissa med,  för att ens få i mig något.

Om du är sugen på att ladda ner ett KBT schema så klicka på länken <—-

Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Hade inte enaning om att du har diagnos bipolär! vilken typ?
    Scheman är bra!!

  2. Madelein: Jag har diagnosen bipolär typ 2, jag har skrivit om det tidigare dels i sagan om mig och i ett inlägg som heter diagnosen. Men jag definerar inte mig själv som bipolär jag råkar bara ha den diagnosen för, för mig är mitt tillstånd det normala och alla andra är de som är annorlunda😉

  3. Jag gillar scheman för man blir mer uppmärksam på alla timmar ett dygn verkligen har. Annars är det lätt hänt att man bara följer med och dagen går utan något vettigt gjort och utan mat i magen. Det är viktigt att äta när man ammar. Hoppas du och pyret finner rutiner som fungerar för er båda. Och självklart med maken och ataris också.🙂

Tack för att du skriver en kommentar.

