Jag har inte legat med kungen eller Carl Filip.

Sluta att kalla vårt barn för prins, för mig veterligt var inte Kungen eller Carl Filip med under tillverkningen av Pyret. Alltså är det helt omöjligt att vårt barn är av adlig börd. Jag fattar ju att de som säger så här bara är stolta över Pyret men snälla använd Pyrets namn istället. Jag har ju tagit upp detta tidigare, det samma gäller när Pyret endast defineras som sitt könsorgan. Jag vill bara slita mig i håret och skrika! Pyret är en individ, en liten människa som råkar ha en snopp men för den skullen är inte Pyret endast den kroppsdelen. Jag hoppas ju att folk ser förbi könsdelar och faktiskt ser barnet. Pyret är snart fyra månader och denna sterotypiska bilden av hur en pojke måste och ska vara trycks redan ner i halsen på vårt barn, jag hade i min naivitet trott att Pyret skulle få vara ett barn lite längre.

Och det som förundrar mig är hur personer blir stötta när jag på det finaste sättet jag kan tillrättavisar dem att tänka på hur de definerar vårt barn. Att tänka på vilka ord de väljer, då är det plötsligt jag som är boven för att de inte får reducera Pyret till sitt könsorgan eller till någon orimlig status som Pyret aldrig kommer att kunna uppnå. För kom igen, både du och jag vet att Pyret aldrig kommer att gifta sig med Prinsessan Estelle, för vi hänger ju liksom inte i samma kretsar, vi bor inte i ett slott utan i en trädkoja i ett utanförskapsområde i landets fjärde största stad. Så sannorlikheten att de skulle träffas är minimal.

Smeknamn i all ära men det finns andra man kan använda sig av.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. vilken härligt uppseendeväckande rubrik! Jag drog stort på smilbanden och ville genast veta vad du ville ha sagt med det. Jag är nog lite Aftonbladet förstörd…😉 jag vet ju om din åsikt i den här frågan och jag försöker att inte använda det uttrycket om pyret. Men visst känns det som om att världen går åt ett mer genus-tänkande håll och jag tror att dagis och liknande kommer att arbeta mer mot att barn är barn och inte kön i framtiden. Vi är nog bara i en övergångsfas nu med många diskussioner och argument för eller emot. Blir intressant att se hur de det fortskrider.

  2. fast man behöver väl inte vara könsstereotyp och bara se könet bara för att man råkar säga ”prins” eller ”gumma”? Det tycker jag är lite trångsynt att se det så, precis som bara för att man är politiskt korrekt i sina tilltal (och säger hen eller vännen eller bebisen) behöver man inte vara medveten på riktigt, utan kanske ändå lär barnen att pojkar leker med bilar och tjejer med Barbie. Jag förstår att man kan ta illa upp, men man får väl se det från fler håll – jag kommer säkert kalla J för könsstereotypa namn, men det har verkligen ingenting med att jag bara ser honom som sitt kön att göra, och jag hoppas verkligen inte ni/du tar illa upp.

  3. Emma: Först och främst så handlar det inte om att säga hen istället för prins/prinsessa. (Sedan att jag personligen stör mig på just de smeknamnen i allmänhet det står jag helt och fullt för.) Det handlar i detta fall mer om att använda vårt barns tilltalsnamn istället, för jag Pyret har ett sådant och det är till för att användas. Jag kallar Pyret för könsstereotypiska smeknamn/ fraser ibland också men sen kan jag tänka till och fundera på vad det egentligen ligger för värderingar i de smeknamn jag använder. ”Mammas starka kille” som exempel. Vad säger att inte flickor är stark? Och barn ska tillåtas leka med alla leksaker! Att bara begränsa pojkar till att säga att pojkar leker med bilar och flickor med barbie är det extremt trångsynt och grovt begränsande. Pyret kommer att få leka med alla leksaker utan att lägga till den värderingen att det är pojksaker/flicksaker.

Tack för att du skriver en kommentar.

