Jag hatar hundöron i böcker.

Det finns vissa saker som verkligen kan reta upp mig när jag lånat en bok på biblioteket. Folk som gör ”hundöron” i böcker för att hålla reda på vart de är. Jag tycker att det är så fult och dessutom slits ju böckerna mycket fortare på det sättet. Själv brukar jag använda mig av låne-kvittot eller en eller annan papperslapp som jag hittar men det systemet funkar ju inte alltid heller och dessutom är det inte snyggt heller. Så då kom jag på den genialiska idén att tillverka smarta och framför allt snygga bokmärken som jag kan använda.

Man tar helt enkelt ett stort gem, ett snyggt sidenband eller liknande (huvudsaken är att det ska vara ett plattband och inte ett snörliknande runt band, längden kan variera beroende på vilken typ av bok man läser), bandet syr man lätt fast i gemet med några stygn antingen för hand eller med maskin, sedan pimpar man med lite färglada pärlor längst ner och volá ett snyggt och behändigt bokmärke som man dessutom kan använda igen och igen och igen.

Hur håller du reda på vart du befinner dig i en bok?

Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Smart idé!! Tror jag ska norpa idéen och göra egna så småningom! Själv brukar jag använda mig av ett foto eller vykort, de är tillräckligt ”hårda” och lite snyggare än kvitton som du skriver 🙂 Men det har jag också använt! Jag hatar också öron, och det värsta jag vet är när man lånat ut böcker och får hem dem med öron.grrrrrrr!!!

  2. Tyvärr är jag en av dem som gör hundöron, men jag tycker inte heller att det är snyggt. Jag brukar använda lånekvittot eller en papperslapp ibland. Har ett jättesnyggt bokmärke som jag är dålig på att använda, men jag ska bli bättre på det. För det är som sagt inte snyggt med hundöron.

  3. lägger i närmsta papper mest. hundöron borde vara olagligt. uuuh bokmisshandel

  4. Oops, jag gör hundöron. Och jag pausar ofta eftersom jag blir avbruten ofta. På sätt och vis tycker jag om att boken minns alla avbrott man gjort. Det syns att man läst den, och ibland kan jag till och med komma ihåg varför jag blev avbruten vid ett visst veck.
    Ps, jag viker aldrig, ALDRIG i andras böcker eller biblioteksböcker.

  5. Jag viker öron i kurslitteratur när jag tycker att det är något extra viktigt på den sidan. Jag har gjort det i mina böcker men i biblioteksböckerna har det oftast varit färdigvikt och understruket och det Uppskattar jag verkligen. Bra att se vilka delar andra plockar ut. 🙂 men jag skulle aldrig vika i andra böcker. Eller lämna dem öppnade upp och ner så sidorna spretar och ryggen blir skev. Böcker är fina saker som man ska ta hand om. 🙂

  6. Evelina: Ja, kurslitteratur är ju en annan typ av böcker, där kan jag tycka att det är lite okej så som du påpekar, men hundöron i romaner är verkligen det värsta jag vet.

Tack för att du skriver en kommentar.

