10 saker man kan göra i sommar.

Så här i semestertider så kanske man behöver lite tips på vad man kan göra när det inte är fördelaktigt väder i vårt avlånga land. Därför har jag knopat ihop en lista över saker man kan göra.

1. Sortera dina bokhyllor.

Inte bara det att du får koll på alla böcker du äger, du får även chansen att återupptäcka gamla favoriter och kanske börjar du läsa den där boken som du sagt att du ska läsa men inte hittar i hyllan. Hur man väljer att sortera in sina böcker finns det spaltmeter att skriva om. Kanske vill man ställa efter böckernas färger som i klippet ovan eller kanske så vill man ställa efter författare eller genera. Allt detta är upp till dig men jag kan garantera att du inte kommer att få en tråkig stund. Denna metod går även att applicera till din filmsamling och skivsamling.

2. Sortera gamla foton och gör kollage/ en scrappbook.

Detta går även att göra om du har digitalafoton. Sortera in dessa i mappar på din dator, ladda ner gratisprogrammet Smilebox och gör lite digital scrapps. Och gör guds skull när du ändå är i farten bränn ut bilderna på skivor (som säkerhetskopior) så att du inte blir av med dem utifallatt din dator skulle ge upp i framtiden.

3. Rensa garderoben/linneskåpet/barnens kläder

Antingen skänker du bort kläderna till vänner och bekanta som vill ha dem, eller så kan du lämna in dem till secondhand shoppar som tar emot kläder, kom dock ihåg att alla kläder måste vara tvättade och hela. Eller så kan du helt enkelt samla ihop dem samt alla andra saker som du inte längre vill ha och använda dem till punkt 4 i denna lista.

4. Anordna eller hyr ett bord och sälj dina grejer på loppis.

Jag älskar att gå på loppis på sommaren (ja, faktiskt hela året om) så varför inte ta chansen och bli av med lite saker och samtidigt känna att du ängnar dig åt återbruksverksamhet.

5. Bli kompis med grannarna.

Är du hemma eller på en campingplats spelar ingen större roll. Det hela handlar om att knyta nya och spännande kontakter med människor som du kanske inte hade pratat med tidigare.

6. Åk på en spontan road trip

Visst denna punkt kräven att man har några slantar att undvara. Man kan ordna en roadtrip på olika sätt, antingen åker man bara ut över en dag eller så åker man kanske över en helg. Då krävs det dock lite pengar för eventuellt boende på vandrarhem/bensin/buss-tåg biljetter.

7.  Gå på museum

De flesta städer har museum, öppettider under sommaren kan ju variera lokalt men det är mysigt att gå och titta på vår historia. Dessutom så får man ju ett kulturellt utbyte och det har väl ingen dött av vad jag vet.

8. Skriv vykort till alla du känner

Jag skriver ofta om snigelpostens fördelar. Så jag vill än en gång slå ett slag för det handskrivna och personliga sättet att komunicera med familj, vänner och bekanta.

9. Maratonläs

Den där bokserien du tänkt att du skulle vilja läsa men aldrig har tid för, börja läs den. Tips på serier är tex. Harry Potter, Mercy  Falls vargar, Twilight saga, Sagan om ringen, Narnia, Fallen Ängel serien.

10. Lär dig laga en maträtt.

Filmregissören Robert Rodriguez menar att man ska ha ett par maträtter som man kan laga med förbundna ögon och att man ska göra en meny som ens gäster kan titta på. Jag tycker att detta är en superduperbra idé.

Det var mina tio tips på saker du kan göra den här sommaren. Kommer du på några fler, lämna en kommetar!

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Åh jag har jag många utav dem redan men inte 4, 7, 8, 9, 10. De ska jag testa!!

  2. två och sex har jag gjort redan🙂

  3. 1,3 och 4 har jag gjort🙂

Tack för att du skriver en kommentar.

