Bloggskola – Så får du en framgångsrik blogg.

Jag har skrivit en lista på ett par punkter som man kan tänka på om man vill att ens blogg ska bli större. För det är ju helt klart roligare med fler läsare och dessutom läsare som faktiskt kommenterar det man skriver om.

  • Vill du att din blogg ska få många läsare måste du skriva hyfsat intressanta inlägg av varierande kvaliteé. En del inlägg kan vara korta och flamsiga, andra kan vara seriösa och tankeväckande och en del kan vara personliga och långa. Blandad kompott är alltid bäst när det kommer till blogginläggens längd.

 

  • Använd minst en bild i varje inlägg. Det behöver inte vara fotograferade bilder utan det räcker med någonting du målat i paint eller en text du har gjort snygg i photoshop. När jag kollar in en nya bloggar är det första jag letar efter bilder. Dels för att man alltid som läsare kan kommentera bilden även om man bara skummat halv hjärtat igenom texten. Har bloggen inga bilder orkar jag inte heller läsa den. En bild gör människor mer nyfikna att läsa vad som står!

 

  • Skriv blogginlägg som är personliga inte privata såvidare du inte endast vill att dina nära och kära ska följa bloggen. Balansgången är fin på detta område men det är du själv som bloggare som ska förmedla en bild av dig själv och hur mycket du vill att människor ska veta om just dig som privat person.

 

  • Mot vad du möjligtvis har läst på andra ställen så är faktiskt designen på din blogg viktig! Det är det första intrycket och har du en plottrig, oläslig och användarovänlig design kommer läsare att lägga benen på ryggen. Kan man inte fixa en snygg design själv finns det flera bloggare som gör detta för en liten penning. tex Fredrock

 

  • Spamma inte andra bloggar. Du får faktiskt inte fler besökare av det. Att sitta och skriva till flera hundra bloggar ”hej fin blogg, allt bra med dig?”, eller ”Följas på bloglovin” hjälper helt enkelt inte. De flesta fattar att du spammar och dom som svarar kommer troligtvis inte gå in på din blogg igen! Jag går aldrig in på någon blogg som skriver sånna kommentarer och jag följer dem inte heller via bloglovin.

 

  • Däremot så vill jag ändå slå ett slag för att du ska kommentera hos andra bloggar om du slösurfar förbi dem, men endast om du läst inlägget och kan skriva något om texten eller om en eventuell bild som finns i inlägget. Det genererar att personen kikar in hos dig! Ha även ett bra användarnamn ”Lisa” håller helt enkelt inte måttet, jag brukar skriva Mrs Andie – med Pyret i bärsjalen eller något likande om jag besöker en blogg jag aldrig läst tidigare. Det gäller att sticka ut bland alla kommentarer!

 

  • Ha tävlingar i bloggen. Jag har ju tex kommentarstoppen varje månad vilket visar vem som kommenterat hos mig och det belönas med en länk eller bara ett namn som tack, dessutom så skickar jag presenter en gång per år till de fem stycken som kommenterat allra mest under ett år. Men att ha veckans blogg eller så räcker. Eller bara något litet smycke. Jag har just nu en tävling som går ut på att bli kommentar 5000 och få ett hemligt pris som tack.

 

  • Våga bjuda på dig själv. Skriv om pinsamma saker du råkar göra eller våga lägga ut bilder där du inte ser helt perfekt ut. Man blir inte alltid bra på bild och det är kul när folk vågar visa bilder även om dom kanske inte blir så bra! Detta är ett perfekt exempel på punkten ovan som talade om personlig och privat.

 

  • Tipsa, tipsa, tipsa om saker. Själv skriver jag mycket om böcker, film och musik

 

 

  • Våga vlogga! Jag måste erkänna att jag har varit dålig på att uppdatera just den delen av min blogg men jag ska försöka bättra mig. Och du som läser bloggen, tipsa gärna mig om vad du vill att jag ska vlogga om!

 

  • Registrera din blogg på olika bloggportaler tex. bloggportalen.se eller mertrafik.se fler tips på listor hittar du i min sidomeny till höger –>

 

  • Skriv blogginlägg när du har inspiration! Men publicera inte alla i en enda klump utan använd en tidsinställningsfunktion om du har tillgång till det eller spara helt enkelt som utkast så att du kan publicera när inspirationen tryter.

 

  • Skriv inlägg med jämna mellan rum för att hålla bloggen uppdaterad. Om du har en tidsinställningsfunktion använd den om du vet med dig att du inte kommer att kunna blogga.Bäst vore om man kunde ha som rutin att skriva minst tre inlägg om dagen, men personligen har jag som mål att skriva minst ett om dagen eftersom jag är småbarnsförälder. Sommar månaderna är dock undantag eftersom man själv och ens läsare och potentiella läsare heller är utomhus än framför en dator när solen skiner.

 

 

  • Länka även tillbaka till äldre inlägg så att nya tillkommna läsare kan lätt dyka ner i ditt bloggarkiv för att läsa om liknande saker.

Jag hoppas att dessa tips har hjälpt dig lite och kommer du på några fler var inte rädd för att lämna en kommentar här i inlägget!

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Jag tycker du skriver bra tips, tyvärr verkar det som om de som får flest besök är de som gör eller skriver att de gör riktigt uppseendeväckande saker, omoraliska grejer alltså. Trist men sant😛

  2. jättebra tips! kände att många punkter kunde jag ta till mig🙂 tack.
    sedan ett plus för att det kändes som om det var skrivet på ett litet annat sätt, en annan ton eller infallsvinkel (kan inte sätta fingret på vad det är) mot vad andra gör när det tipsar🙂

Tack för att du skriver en kommentar.

