Inför dopet – samtal med prästen.

Igår var vi och träffade den präst som kommer att döpa Pyret. Vi gick igenom hur själva dopcermonin går till och i vilken ordning allt kommer att ske samt att vi fick välja de psalmer som vi kände skulle passa.

Men jag måste ju säga att det här med dop psalmer inte är det lättaste men efter att prästen hjälpt oss hitta några riktigt fina som hon sjöng för oss under vårt samtal i kyrkan så känner jag mig lugn på den punkten. De psalmer vi valt speglar att det är ett sommar dop och även Pyret. Vi valde även ut en psalm som är relativt ny och det är psalm 899 och heter Innan. Den beskriver den otroliga kärlek som man som förälder känner för sitt barn, dessutom om man nu ska se det från det kristna perspektivet så beskriver den, den trygghet man känner hos Gud.

För oss så handlar ju dopet av Pyret om att vi vill officiellt ge honom hans namn och därmed även en del av hans identitet. Vi vill även ge Pyret gudföräldrar som blir förebilder i hans liv utöver oss som föräldrar. Det är något fint med just gudföräldrar tycker jag i alla fall och det är ju en del av en tradition vi har i Sverige.

Prästen gav oss även en broshyr som heter Livets skeden – Dopet där det många artiklar om varför vi döps och vad det betyder.

Är du döpt och hur ser du själv på just dopet/traditionen att döpas?

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Åh dop har alltid känts så viktigt för mig. Tyvärr var det en sak som jag och Armin inte var överens om.😦 Jag gillar den traditionen. Det är en fin svensk tradition. En anledning att samla släkt och vänner och tillsammans få fira det lilla barnets steg in i världen. Barn är lycka, kärlek och framtidstro.

Tack för att du skriver en kommentar.

