Ärtor är gott jag lovar…

…. det är i alla fall vad jag försöker lura i Pyret. Jag är mindre förtjust i ärtor men det är tacksamt att laga barnmat på så det är vad jag har gjort. Och hör och häpna det blev faktiskt mycket godare än vad jag trodde.

Bild lånad från Viföräldrar.se

Grund recept:

Till ungeför 5-6 pestobrukar (ja, jag har sparat på burkar till detta ändamål)

400 g gröna ärtor

4 dl vatten

½ dl hackad gul lök

1 pressad vitlöksklyfta

1 nypa persilja

Koka upp allt tills ärtorna blivit mjuka. Häll av kokvattnet men spara ungefär ½ dl att späda med vid behov när du gör nästa steg. Använd en mixer eller stavmixer och mosa ärtorna tills de blir en härlig grön gegga.

Gröna ärtor och pasta

Laga grundreceptet ovan.

Koka upp ca 1 ½ dl spagetti som du krossat ner till miniatyr storlek. Häll av kokvattnet och tillsätt sedan pastan till de gröna ärtorna och mixa väl med stavmixer.

När du sedan serverar maten tillsätt en tesked smör vid upptining.

Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Jättebra med tips och recept på barnmat. Ibland står man där och bara funderar vad man pysslar med egentligen. Haha🙂

  2. Gott och nyttigt! =)

    SV: Skoj att du gillade mina hårspännen.. Och ja absolut skall det bli mycket skoj gjort med mina nya knappar.. =)

    Kraaaaaam
    Sanna

Tack för att du skriver en kommentar.

