Ja, jag tänker hjärntvätta Pyret.

Det är faktiskt helt sant att jag beslutat mig för att hjärntvätta vårt barn. Objektet som jag vill att Pyret ska börja avguda är Barbapapa. Varför just Barbapapa kanske du undrar, jo för att jag gillar karaktären. Jag gillar att han är rosa (vilket anses vara en typiskt kvinnlig färg), jag gillar att han kan förvandla sig till olika saker och att han har andra typiskt kvinnliga kvalitéer trots att han är man. Jag gillar nästan hela Barbafamiljen, Barbafin är jag lite tveksam till och funderar på att byta namn på den karaktären när jag läser böckerna för Pyret. Jag vill inte att Pyret ska värdera yttrekvalitéer som något att sträva efter för att bli omtyckt. Jag vill att Pyret ska lära sig att det är de inre som gör betydelse och som har värde.

Barbapapa är ett tacksamt objekt för att introducera genus i vårt barns värld. Hittills har Pyret kläder med just dessa karaktärer, vi har böcker om Barbafamiljen, sedan har Pyret två goseBarbafigurer, ska dock samla till hela familjen men lite då och då liksom. Nu senast köpte jag ju Pyrets fyra årspresent.

Nu senaste så pysslade jag faktiskt ihop en egen napplåda, med just Barba-motiv. Papperet jag använt mig av hittade jag på Thun’s när vi var där i sommras. Asken är en överbliven ask efter en doppresent. Jag är mycket nöjd, dessutom är det skönt att man kan gå och kolla i lådan för att hitta napparna som annars har legat utspridda över trädkojan lite här och var.

Vilken karaktär i Barbapapa familjen tycker du personligen om bäst och varför?

 

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Jag gillar dem nog allihopa, de är så bra ihop🙂 Vi hade tema med barbapapa på jobbet (förskola) och det var toppen. Man kan använda karaktärerna till så mycket!

  2. Gillar också barbapappa. Vi har några böcker och så har dottern haft några kläder med dem.

  3. Oh jag har nog inget relation till barbapappafamiljen. Jag tyckte de var lite konstiga när jag var liten. Haha! Ska jag gå på yttre kvaliteer så ser ju denna karaktär med blomsterkrans väldigt trevlig ut😀

  4. jag kommer knappt ihåg barbapapa men minns att figurerna var roliga som kunde ändra form

Tack för att du skriver en kommentar.

