Det är fel när barn är teknikkåt@.

Utvecklingen i dagens samhälle är inte alltid åt det goda hållet. Fler och fler förskolor indroducerar läsplattan som läromedel och visst jag har förståelse för att internetanvändandet sjunker lägre och lägre ner i åldrarna med när det börjar poppa upp IT-förskolor och man lär förskolebarn att använda sig av läsplattor blir iallafall jag oroad. För det är ju under just de där bräckliga åren i början av livet när barn ska utveckla sin finmotorik och sin egen fantasi.

Samsung P3110 Galaxy Tab2 7.0 WiFi, svart

Bild lånad från discshop.se

Det känns som att vi i vuxenvärlden vill leverera allt förpackat och klart till våra barn, med ett glatt till rop, HÄR! Och det är inte alltid det bästa för våra barn. Jag tycker att barn ska vara ute och leka, bli skitiga, snoriga, få hål på knät, ett skrapsår på armbågen men framför allt vill jag att våra barn ska lära sig att använda sin egen fantasi, för ärligt talat vart är vi på väg med vårt ständiga uppkopplade liv om vi vill att våra barn ska sitta med en j@vla läsplatta och ”lägga” en pärlplatta? Jag frågar mig vart i de rörelser med fingrarna utvecklar barn sin finmotorik när de drar fingret fram och tillbaka öven en skärm? Vart är pincettgreppet i den rörelsen? Visst man kanske inte får en pärla i näsan av en läsplatta men det hör väl till att vara barn?

Jag är medveten om all denna positiva feedback som läsplattan på förskolan har fått men jag vill faktiskt lyfta fram det faktum att allt med ny teknik är inte bra. Och visst man ska begränsa barns användande av teknik men när vi lätt kan sticka åt dem en tekniskpryl för att hålla käften och sitta stilla istället för att vara en aktiv förälder och vara med våra barn och leka och aktivera dem på andra mer fysiska sätt där de framför allt får både träna sin motorik och sin egen fantasi, blir det lite fel. Jag vet att denna debatt inte är ny, den har funnits ända sedan 50-talets introduktion av ungdomskulturen, hur det ”skrämmande och nya” fördärvar våra barn och ungdomar. Men jag tycker att detta är en viktig debatt att föra. Så jag tycker att vi ska vara lite mer restrektiva när det kommer till denna teknikhets när den introduceras till våra barn när vi lämnar dem på förskolan.

Kom igen ge mig lite tankar, är du för eller emot?

Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Barn under sex år behöver inte stimuleras av sådant. Barn behöver röra på sig! Barnpsykologer hävdar ju till och med att barn under nio år inte bör använda dem.
    Det blir fel när kända människor som Anitha Schulman går ut och lovprisar läsplattan till 18 månaders bebisar. Barn behöver ut och leka, röra sig och back to basic. De var friskare förr!

  2. borde typ vara 15års gräns för sånt. läskigt när barn som knappt kan gå får en surfplatta

  3. Jag har en iakttagelse kring det där-när jag var liten åkte jag och mina föräldrar en del tåg. Jag älskade att sitta och titta ut genom fönstret och spana efter djur (mitt stora intressen i barndomen) och andra saker-kan fortfarande komma ihåg saker som när jag såg mitt första vattenfall genom tågfönstret, en speciell glänta där det alltid fanns hjortar och så vidare.

    Jag åker tåg ibland fortfarande och jag ser aldrig barn titta ut genom fönstret längre. De är upptagna av surfplattor eller telefoner. Alternativt slåss med syskonen om nämnda pryl.

    Jag tror att (välmenande) vuxna är lite rädda för att barn inte kan sysselsätta sig. Men de kan. Om de får chansen.

  4. Bra inlägg och jag håller verkligen med dig! Blir så trött av alla artiklar jag läst på det senaste med ”nytänkande förskolor” som tar ”ansvar” och introducerar it tidigt eftersom ”det ju är så viktigt ändå i samhället” Ja det är viktigt, SEN, för VUXNA människor. Barnen har ju inget behov utav det, det är bara vi som jämt är så kåta på att se barnen göra så som vi gör.

  5. Nej utvecklingen är helt enkelt helt åt h-vete på ren svenska..skrämmande..tänk den dagen systemet pajar och vi måste gå ”back to basic” om man säger så..våra barn kommer stå som fån och inte ha en aning om vad dom skall göra för att få samhället att gå vidare utan all teknik.. Nej för sjutton! Barn måste få ut och leka..min 5åring sitter vid datan (visseligen något jag fortfarande är anti emot men svårt att stå emot trycket många ggr när ”alla andra” får..)och ”leker” inne på bolibompa, mm..men han är lika mycket ute och leker, följer med ut i skogen och plockar svamp och bär, får lägga pussel, spela ”gammeldaxa spel, pyssla och dona, mm..viktigt att som förälder försöka få lite balans så att barnet får lika mycket ”av båda världarna”.. Vet inte om det jag skriver bara låter som ett svammel men kanske något förstår hur jag tänker..

    SV: Tack go du ❤

    Kraaaaam
    Sanna

Tack för att du skriver en kommentar.

