Klä bort, klä fram och fuska – en personlig stilguide.

Jag blev tillfrågad av 1av3 att bok blogga lite och en av de böckerna som jag fick hemsickad var Klä bort, klä fram och fuska – en personlig stilguide av Eva Carlström och Sophie Cederholm.

Bild lånad från Faktaböcker.se

Och ja, detta är en guide till vad dessa kvinnor anser är rätt och fel sätt att klä sig. Visst finns det intressanta stycken och kapitel i boken det säger jag inget om. Den är även hyfsat lättläst och det gillar jag, samt att jag uppskattar alla bilder som illustrerar vad de menar.

Sedan kan jag tycka att böcker av den här typen i sig ingjuter skönhetsideal som är i grund och botten osunda och bara ännu ett bevis på att vi kvinnor måste piffa och fixa till oss för att bli accepterade inte bara av andra kvinnor utan framför allt av män. Tyvärr ser ju vår samhällsstruktur ut på detta sett eftersom den genom flera generationer byggds upp i könsrollernas snäva mallar för vad som är acceptabelt utseende och inte. Visste du förresten att ett kriterium för depression är att man slutat raka sig! Detta gäller även för kvinnor! Hur FucKt up är inte det, egentligen?! Sedan så håller jag ju med om att man ska klä sig så att man känner sig bekväm med sig själv och att kläder i sig är ett uttrycksmedel är ju inget nytt det finns ju otaliga klädstilar som tex fashioncore, Panda, punk, goth, grungefashion, hipster osv olika klädstilar finns det ju i mängder och det jag frågar mig är vem som anser sig att ha rätt att säga vad som skulle vara RÄTT sätt att klä sig, därför har jag lite svårt för böcker som just denna bok. Men trots min egen hållning till mode och ideal så tycker jag ändå att det finns några tips som tilltalar mig, och som kan få mig att locka fram den där innre personligheten så att även min garderob speglar detta på ett nytt sätt.

Detta är helt klart en bok som jag skulle rekomendera till personer som tycker att mode och kläder är intressantare än vad jag personligen gör. Kanske är detta ett  julklappstips för någon som vill ge bort en faktabok i present.

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Åh jadu… jag kan inte så mycket om kläder någonmer. Allt jag har ligger samlat i en byrålåda. Min rumpa är inte bar och jag fryser inte. Det är nog mina kriterier just nu😛

Tack för att du skriver en kommentar.

