Skrivtips 1 – visa, berätta inte.

När man googlar skrivtips så finns det en uppsjö, jag har valt ut de som tilltalar mig till denna bloggserie om skrivande. Och först ut är ett tips som Anton Chekhov sa om skrivande.

Hur tolkar jag då detta tips, jo, jag tolkar det som att man hellre ska skriva en scen eller ett stycke där man beskriver tex, månen eller en känsla som tex ilska, glädje osv. Man ska försätta karaktären i en situation där man kan visa vad karaktären upplever.

Simon stod på stigen där hon lämnade honom ensam med upphettade kinder och ett hjärta som slog som en ångvält i bröstkorgens fängelse, löven fladdrar i den stilla höstbrisen när den drog sig fram mellan de kala trädstammarna som såg ut som skelett i givakt.

Det är på detta sätt som man skapar bilder i huvudet på sina läsare och sig själv. I mitt exempel ovan så får man veta att Simon är uppretad/upphetsad (beroende på vad som kom före i texten), man får veta att han är ensam och befinner sig i en skog en kylig höstdag men spöklika träd. Jag tror att det är fler än bara jag som har fått en ganska klar bild över Simons känslor och platsen han befinner sig på. Dessutom anser jag att texten får en sorts värme när man beskriver något mer ingående än när man bara skriver att; löven dallrar av vinden. Visst kan man uttrycka sig på även detta sätt men det beror kanske mer på i vilket kontext man använder sig av de olika beskrivningarna. Hur det flyter ihop med den övriga texten.

Jag tycker att detta tips av Chekhov är mycket använbart och jag försöker ofta påminna mig själv i mitt skrivande om just detta med att visa istället för att bara berätta rakt upp och ned.

 

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. nathaliesjogren

     /  lördag, oktober 27th, 2012

    Mycket klokt tips, och det gäller att komma ihåg det när man skriver.🙂
    /Nathalie

  2. Mycket bra tips! Jag älskar böcker med sida upp och sida ner av dessa beskrivningar. ens egna upplevelse av boken kan då växla efter vilket humör och stämning man själv är i och hur man uppfattar dessa beskrivningar. Lysande!

Tack för att du skriver en kommentar.

