Skrivtips 2 – läs och skriv.

Skräckmästaren själv Stephen King delar med sig av många skrivtips i sin bok Att Skriva – en hantverkares memoarer. Ett av dessa tips är att man ska läsa mycket och man ska skriva mycket. Och detta är ett jättebra tips tycker faktiskt jag. Vissa har lite svårt för just detta då de verkar tro och tycka att om man läser mycket av andra författare så härmar man dessa och då hittar man inte sin ”egen röst”, jag menar att om man inte läser mycket så får man inte ett varierat språk man får inte heller alla de komponenter som utgör just den där egna rösten som alla författare eftersträvar.  Och det är så jag tolkar Herr Kings råd.

Dessutom så tycker jag att man inte bara ska fastna för en genera att läsa (även om jag själv har en förkärlek för young adult litteratur) så läser jag faktiskt både trädgårdsböcker och kokböcker eftersom författare som skriver den typen av texter har ett speciellt sätt att beskriva det de vill förmedla. Om man vill beskriva olika klädesplagg som en karaktär har på sig så rekomenderar jag att man ska läsa klädbeskrivningarna i beställningskataloger som tex Ellos. Istället för att bara skriva att personen har en tröja kan man beskriva tröjan, i termer som ger en bra känsla för matrial osv sådant som klädbeskrivningar innefattar. I en bra skriven kokbok tillexempel kan man känna doften av grytan som står och puttrar och få känna smaken av chilins hetta på sin tungspets. I en trädgårdsbok känner man den fresha doften av nyklippt gräs och fuktig mylla som blandar sig med den söta doften av rosorna.

Och detta är en av många anledningar till varför jag besöker biblioteket så ofta som jag gör.

Det handlar om att  få nya perspektiv om hur man kan beskriva saker för om man inte läser så är det lätt att man fastnar i en viss typ av beskrivande och då blir det lätt upprepningar i texten eller i olika texter då de till slut börjar efterlikna varandra eftersom man inte tar till sig nya influenser i sitt användande av ord.

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. den där king är bra klok

  2. nathaliesjogren

     /  måndag, oktober 29th, 2012

    Mycket bra tips. Man hittar alltid ett guldkorn i nästan varje bok. Och läser man ett passage som man verkligen gillar kan man gå tillbaka och dissikera det bit för bit och gärna ta med sig nåt matnyttigt från det.

  3. Herr King kan ju sin sak. Inget snack om den saken. Och så läser han väldigt mycket böcker själv. Jag kommer inte ihåg exakta antalet, men det var väldigt många per år.

Tack för att du skriver en kommentar.

