Skrivtips 4 – skrivande är ditt liv och din fritid.

Nobelpristagaren av litteratur 2007 Doris Lessing, har citerats med att säga detta om skrivande processen och detta tycker jag faktiskt stämmer riktigt bra.

För det krävs jobb för att få ihop en bra text och det krävs en hängivenhet till skrivandet som gör att du får prioritera hur du vill att ditt liv ska se ut. Som småbarnsförälder har jag tagit upp det här med tidsbristen ett par gånger men samtidigt som det känns jobbigt att inte ha tillräckligt mycket tid till att skriva så lyckas jag ändå på något sätt få tid till detta, visst disken kanske hopar sig och dammråttorna bor under sängen tidsvis men jag ser det lite som att, om inte jag mår bra så blir jag inte en bra förälder och skrivandet är mitt sätt att koppla av och bearbeta saker och tankar som finns i mitt privatliv. Så då prioriterar jag Pyrets behov först och sedan egen tid vilket betyder skrivtid framför andra saker som en sväng om med dammsugararen.

Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Jag tycker du verkar ha en bra inställning till kombinationen liv-skriva. Jag skrev min första roman mitt i livet, mitt i lägenheten, på 9 månader. Det handlar mest om att ta sig lite tid då och då och inte skjuta upp skrivandet till en perfekt tidpunkt med massor av inspiration – den komemr aldrig
    Lycka til!

Tack för att du skriver en kommentar.

