Skrivtips 9 – vart kommer skrivandet ifrån.

John Cheever menar att varför man har åtrån att skriva beror på att man själv försöker komma underfund med sitt eget syfte här på jorden. Och lite så är det väl. Genom text kan man bearbeta traumatiska händelser som man varit med om, man kan skriva ner om de lyckligaste stunderna man upplevt för att man vill ha kvar den känslan att gå tillbaka till när allt känns motigt. Och att skriva det man känner till är den största tillgången en författare har.

För även om man som jag skriver skönlitterärt så lyser faktiskt personliga saker igenom i mina texter. Att läsaren sedan kanske inte kan urskilja dem är ju helt beroende på hur väl de känner mig personligen. Min make tillexempel hittar saker i alla mina texter som reflekterar vem jag är som person eller saker som jag önskar att jag varit. Som exempel så kan jag ju säga att, ja, jag lyssnar ju på alternativ musik. Nästan alla karaktärer i mina historier lyssnar på liknande musik. Varför? Jo, för att jag gillar det och då faller det sig lättare för mig att skriva om det då jag varit inne i den ”svängen” med olika stilar and what not…

Samtidigt som jag använder mig av mitt skrivande som en sorts terapi och flykt från en tråkig vardag så skriver jag inte i ett självbiografiskt syfte eftersom den sortens litteratur inte tilltalar mig som läsare. Men jag förstår att det finns många människor som faktiskt behöver den sortens skrivande för att komma just underfund med sig själva och sina egna omständigheter och situationer.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. SV: Utsidan på väskan har jag klätt med servett decopage.. =)

    Hoppas du får en toppenfin vecka!❤
    Kraaaaam
    Sanna

Tack för att du skriver en kommentar.

