Skrivtips 10 – Skriv inte för att bli kändis.

Detta tips finns tidigare i en annan formulering men detta är viktigt att faktiskt ta upp. Man ska inte tro att man ska tjäna storkovan på sitt skrivande menar Robert Graves.

Man ska dock skriva för att man tycker att det är roligt och för att man själv tycker om att använda och leka med ord. Går man in i skrivandet med för höga förväntningar på ett kändisskap eller att bli en bästsäljare så kommer man att bli så djupt besviken när avslagen haglar in. Det handlar ju om vart man själv sätter ribban. Vissa vill skriva för byrålådan och vissa vill skriva för läsare men man ska aldrig skriva för att man förväntar sig att man ska finnas med på bästsäljar listorna. Det är bara ett plus om man hamnar där.

Själv hade jag när jag skrev första Blossom Falls boken att få ett fysiskt exemplar i min hand. Det spelade alltså ingen roll för mig om Rabén och Sjögren skulle trycka min bok eller att jag valde ett print-on-demand företag som Vulkan. Huvudsaken var ju att jag fick boken i min bokhylla. För tyvärr tror jag att många lurar sig själva med att det enda sättet att nå ut är just via de stora förlagen men så är faktiskt inte fallet. Och jag tror också att många tror att de ska tjäna mer om de ligger på ett ”riktigt” förlag vilket inte heller helt och hållet stämmer för som författare tjänar du inte alls så mycket som du tror att du ska göra, när alla har fått sin del av kakan så att säga.

Och som jag sa till en kollega; Det är bara du som bestämmer vart dina stjärnor ska sitta, så strunta i när alla andra säger sikta mot stjärnorna.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

