Svar på frågestunden.

Några frågor blev det och här kommer då svaren på dessa.

Vad har du för planer inför 2013?

Under kommande år har jag en plan på att återgå till mitt jobb efter föräldrarledigheten vilket i dagsläget känns lite si så där. Jag har också en förhoppning på att bli klar med Blossom Falls 3 manuset men det kanske inte hinner bli publicerat under nästa år även om jag inners inne hoppas på det. Sedan hoppas jag även på att vi ska kunna åka upp till Norrland och hälsa på min familj vilket vi inte gjort på väldigt länge.

Vad är det bästa med julen?

Det bästa med julen för mig är allt glitter och glimm, jag är en omvänd julhatare så nu förtiden älskar jag att pynta. Jag gillar att ge bort och att få presenter och detta är något jag inte bara vill reservra för de små i familjen eftersom jag tycker att det är lika viktigt med presenter till de vuxna.

Vilket är ditt bästa städtips?

Håll rent efter golvet. Om man inte har en massa sk!t efter golven typ plaspåsar osv så ser rummen större ut och då gör det inte lika mycket om man har stökigt på hyllor och bänkar.

Hur lägger du upp ditt skrivande, från ide till färdig bok?

Jag skriver efter den såkallade Stephen King metoden, jag får en vag idé om något jag vill skriva, sätter mig sedan vid Wordprogrammet och skriver från första sidan till sista sidan i ett svep utan att veta riktigt vad som ska hända. Jag lär känna mina karaktärer i samma takt som de träder fram på papperet så att säga. När jag är klar med ett manus vilket kan ta varierande lång tid, lägger jag det på ”jäsning”, under den tiden kan det hända att jag påbörjar ett nytt projekt, när ett manus har jäst ett tag 2-4 veckor tar jag fram det igen och börjar peta i det, lägga till ord, formulera om och ta bort, efter detta är gjort lägger jag undan manuset på ”jäsning” igen, och upprepar samma procedure tills jag känner mig så pass nöjd att jag kan lämna över manuset till min make som hjälper mig med den slutliga korrekturläsningen. Och under tiden som han korrar brukar vi lägga till och ta bort tillsammans för att få historien att flyta på ett bra sätt. Jag brukar dessutom fila på bokomslaget i Photoshop medans han läser. Och när han är klar så sparas filen som PDF och jag lägger upp den på Vulkan.se.  Detta är på ett ungefär hur jag arbetar vilket också betyder att jag har flera olika bokprojekt pågående samtidigt, jag vet att det inte är alla som kan arbeta på det sättet men för mig funkar det.

 

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Skoj att ”lära känna” dig lite mer såhär.. =)

    SV: Tackar!❤

    Kraaam
    Sanna

Tack för att du skriver en kommentar.

