Skrivtips 13 – Aj du stack mig.

En sak som en bra text kan förmedla till dig som läsare är att förmedla en känsla. Om känslan är rätt kommer du gång på gång att återkomma till den och komma ihåg vad det var du läste som gav dig just den speciella känslan. Detta är knivigt att få till eftersom alla människor reagerar olika på olika saker. En situation i en bok som jag kanske känner som en lättnad kanske en annan läsare uppfattar som konstig.

Det är svårt att få orden att räcka till ibland när man vill förmedla en känsla eftersom de är så intensiva och framför allt personliga. Om jag skriver att;

Simon är glad för att han vann.

Så förstår du som läsare att han är glad för att jag just berättat det för dig. Om jag istället skriver;

Simon hoppade jämnfota när han kom i mål och det pirrade i hela kroppen som bubblande sockerdricka eftersom han kommit först i springträvlingen.

Skriver jag på följande sätt så får du som läsare en helt annan känsla och kanske med lite tur så känner du också de där sockerbubblorna i maggropen.

Maya Angelou har citerats säga detta om skrivande. Hon har skrivit succé boken  Jag vet hur en burfågel sjunger så hon vet vilken kraft rätt ord har och vilken känsla de kan förmedla.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

