Skrivtips 14 – Att fängsla sin läsare.

När jag själv väljer en bok att läsa vill jag att första meningen ska hugga tag i halsen på mig och hålla mig där tills jag har läst sista sidan. Och vad är det då som gör en bra första mening i en bok? Ja, det är ju något som fängslar dig eller som gör att du bara måste ta reda på vad som händer därefter. Det är i alla fall på det sättet jag tolkar citatet av James Petterson.

Men det där med första meningar är lite trixigt. Ska den vara lång eller kort? Hur ser en riktigt bra första mening ut. En skrivöving som jag hört talas om är att man ska välja ut ca 10 av sina favorit böcker och sedan skriva ned deras första meningar. Vad är det med de meningarna som gör att du fortsatte läsa. Kan du själv konstruera en sådan mening?

Själv är jag av den läsartypen att har jag hunnit en halv sida är det i stort sätt lika bra att läsa ut hela boken. Så ja, jag har en tendens att skriva långa första meningar av just den anledningen. I Blossom Falls – Ur Andra Ögon börjar det med denna mening;

Min pappa stängde ytterdörren efter familjen Redwood och gick sedan in i vardagsrummet och slog igång platt TVn innan han satte sig tillrätta i soffan för att se slutet av matchen som visades den kvällen.

Och eftersom detta är andra boken i en serie och läsaren har förhoppningsvis redan läst del ett så vet man vilka familjen Redwood är men även som ny läsare kanske man börjar klurar på vilka det är och vems pappa det egentligen är som stänger dörren efter dem. Varför har de varit där tillexempel? Den första meningen väcker ju frågor hos läsaren och det tycker jag är bra eftersom det är meningen att det ska locka till vidare läsning.

Har du något bra exempel på en sådan där första mening som du bara fallit pladask för?

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. tycker det är bra med lång mening som ”intro”
    i min andra bok har jag
    ”Den tunga dörren av järn och okrossbart glas stängs igen bakom henne, porten till det som varit hennes fängelse.”

Tack för att du skriver en kommentar.

