Är man mer hungrig vid jul?

Bild lånad från internet.

Jag noterade ett fenomen på Facebook idag, Lady Dahmer tipsade om Skitungarna och Navid Modiri från Navid Modiri & Gudarna tipsade om Soppköket i Stockholm och visst det är ju kanonbra att information sprids om utsatthet i dagens snevridna samhälle. Men nu kommer jag till min tanke, varför talas det endast om de utsatta runt jul? Är dessa människor inte hemlösa och hungriga på sommaren också?

Denna tanke slog mig när jag scrollade på Facebook och därför undrar jag varför det talas så mycket om det just runt denna högtid. Är det för att ge ”vanliga människor med ett mänskligtväde” dåligt samvete för att de blundar och ignorerar de hemlösa resten av året?

I Uppsala har vi tyvärr ”arbetande tiggare” som sitter i varje gathörn vilket gör att jag blir avtrubbad detta medger jag och jag köper hellre en Situation Stockholm som en kvinna brukar stå och sälja vid H&M eller skänka en slant till Frälsningsarméns Låt grytan koka, eftersom det känns ”säkrare” och man vet var pengarna hamnar.

För tyvärr med många olika erfarenheter i mitt liv vet jag hur för jävligt det är att tigga till sig mat. Man skäms och känner sig värdelös och detta inte bara vid juletider.

Så skänk pengar och gör en volontärs insats även på andra delar av året!

Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Bra skrivet 😀

  2. nyttellergammalt

     /  tisdag, december 18th, 2012

    Kan inte annat än att hålla med!

Tack för att du skriver en kommentar.

