Julhelgen i trädkojan.

Jag tänkte att jag skulle summera vår julhelg med lite bilder och filmklipp.

Vi har äntligen firat julen hemma och det var så avslappnat och skönt måste jag säga. Inget trassel och Pyret fick känna sig trygg på hemmaplan. Den enda invändningen jag har så här i efterhand är att jag gärna hade velat att gästerna kom vid 13 tiden istället men ibland måste man kompromissa eftersom vissa jobbar på julafton. Vi började med lite fika, bland annat mina Ernst kakor som jag bakat och pepparkakorna naturligtvis.

julbordet

Efter fikat och lite godis ätande för oss vuxna och bus för Pyret med svägerskan, farmor, farfar och extra svärfar så dukade vi upp till julbord. Pyret fick specialgjorda köttbullar i tomatsås och mosad potatis med mycket smör. Och det var ju mumsigt fast roligast var nog att vi var så många som satt till bords och åt samtidigt så att han kunde charmas med både farfar och farmor. Och som den sanna linslus han visat sig vara så lyste han upp så fort svägerskan tog fram kameran.

Efter maten slappade vi en stund med en jul film i bakgrunden eftersom vår antennsladd är trasig så det blev ingen Kalle Anka. Men det gör inte mig så mycket faktiskt. Huvudsaken är att jag får se Karl-Bertil och den har vi på dvd. Sedan blev det julklapps öppning och eftersom inte jag vill att vi ska lura vårt barn med någon skrämmande tomte så uteblev denna läskiga farbror. För julklappar det får man i alla fall av nära och kära och det är ett sätt att visa uppskattning och tacksamhet inför varandra och det är en värdering jag vill lära Pyret. Trots att han fick flest julkappar fick han vänta på sin tur medan vi andra öppnade våra klappar.

julklappar

Sedan fortsatte kvällen med lite Christmas Cheesecake och Tomten är far till alla barnen på dvd. Här får ni lite random bilder från vår julafton.

blandadejulbilder

godjul

Juldagen spenderade vi hemma bara vi i familjen med lite pulka åkning med Pyrets julklapp.

Det blev en total succé ska ni veta.

Annandagen har maken spenderat i soffan eftersom han mått pyton och Pyret har fortsatt och lekt med alla sina fina leksaker som han fick. Jag har mest tagit det lugnt idag och bara varit. Så på det hela taget har det varit en fantastisk julhelg med ett glatt barn.

overandout

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Det där med att skippa tomten tycker jag verkar vettigt, jag vill nog också göra det i framtiden när lillbönan kommit ut, om nu allt går som jag hoppas. Vad menar du med att han fick vänta på sin tur med att öppna? Öppnade ni ett paket i taget så att alla fick öppna?

    Sedan vill inte jag att lillbönan ska överösas med klappar, utan få några få vettiga istället, inge plast skit utan hållbara grejer i trä som mer än gärna får vara i andra hand. Jag kommer nog uppskatta andrahandsgrejer mer än nya. =)

    Jag var på ett julfirande nu i jul och ungarna visste inte vad dem fick av vem, vilket faktiskt sårade mig lite då jag gärna ville att de skulle veta vilket de fick av mig, saker som de önskat sig. =) Jag vill att lillbönan ska lära sig uppskatta gåvor vilket dessa ungar inte gjorde, det var bara den yngre av dem som innerligt tackade för han vart så glad för allting, Jag vill ju lära bönan att man tackar de man får presenter och gåvor av! =)

  2. M: Alltså när vi delade ut pakteten så fick ju inte Pyret ALLA sina samtidigt utan även vi andra fick ju våra under utdelningen, så Pyret fick kanske ett eller två och sedan farmor och sen farfar och sen Pyret igen beroende på vilket man fick tag i för att dela ut.
    Eftersom Pyret är första och enda barnbarnet för makens föräldrar blev det lite over the top, jag tror att just den biten lugnar ner sig när det kommer fler barnbarn som också ska få paket, och jag har samma filosofi som dig om att man ska veta vem som gav vad och tacka för paketen där av ingen påhittad tomte! Secondhand is the sh!t, jag älskar att man kan hitta retro leksaker tex (sådant som man kom ihåg från det glada 80-talet när man själv var barn).

Tack för att du skriver en kommentar.

