Läslusten är ute och vinglar.

Jag följer egentligen bara en bokblogg, nämligen Tonårsboken. Och där har Elin som är en av de två tonåringarna som driver bloggen skrivit ett inlägg som träffade mig rätt i prick nämligen hur man får tillbaka läslusten. För som med allt så går läsandet för egen del i ebb och flod. Ibland slukar jag böcker och ibland får jag inte ett ord läst. Vilket är frustrerande eftersom jag har den där gigantiskt långa vill-läsa-listan. Men Elins inlägg fick mig att börja fundera på hur jag ska få igång min egen läslust igen.

Bild lånad från Komlitt

Så här kommer några av mina tips (och ja, några kanske jag snodde från Tonårsbloggen)

1. Läs minst 8 sidor om dagen! Och detta är alltså utöver de faktatexter, bloggar, läxor osv som du måste läsa under din vanliga dag. Läs alltså 8 sidor skönlitteratur.

2. Läs om en favorit bok! Jag har personligen aldrig använt mig av detta trick men det här ska jag testa faktiskt.

3. Välj ett ställe att sitta ostört och läsa. Stäng av datorn, tv, filmen. Natta barnen, säg åt din partner att utöva en tystlåten hobby (detta är ett måste för mig eftersom jag är gift med en musiker).

4. Gör det till en skön rutin av egen tid. När man lever i en familjekonstellation är det viktigt med egen tid och det är bara du själv som vet hur du ska utnyttja den. Men gör det till en rutin att koka en stor mugg te, sitta bekvämt med bra mysbelysning och riktad läslampa och läs dina 8 sidor. Du kommer säkert att märka att de där 8 sidorna blivit till 16 sidor innan du vet ordet av.

5. Läs noveller. Jag har faktiskt aldrig läst mycket noveller men kom att tänka på att om man känner att man vill börja och avsluta en text inom en rimlig tidsrymd dvs en sittning eller högst två. Läs noveller, det kanske kan locka igång det riktiga lässuget.

 

overandout

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Eftersom vi bor i ett flyttkaos och humöret har varit upp och ner den senaste tiden så har jag inte fått mycket läst, men ikväll ska jag ta tag i boken ”Föda utan Rädsla” som egentligen ska lämnas tillbaka på biblioteket imorgon, men jag får ta och låna om den, nu när jag gått in i tredje trimestern och allt så känns det bra att börja förbereda sig på den kommande förlossningen, ska ta och satsa på åtta sidor ikväll då! =)

    Har du några tips rörande förlossningen, första tiden hemma eller vilka saker som är absolut nödvändiga enligt dig att ha hemma och kanske tips på vilka saker du eller ni köpte eller fick som är totalt onödiga? =)

  2. M: Oj vilka många inläggsidér du just skänkte mig!! Tack, jag ska se vad jag kan knåpa ihop.

  3. Haha jaha, Tack på förhand då! =)

Tack för att du skriver en kommentar.

