Het – en novellsamling.

Het är en snuskig novellsamling med flera bidragande författare bland annat Lisa Bjärbo, Inti Chavez Perez, Jenny Jägerfeld och Sara Ohlsson med fler. Och tja, vad säger jag då om denna bok, jag som aldrig brukar läsa noveller och definitivt inte sådana som anspelar på sex och våta könsorgan.

Det är en bok bestående av tio noveller i helt olika stilar, vissa var riktigt bra och det hettade tillomed i mina kinder en aning. Andra sög (pun intended) bara och jag förstår inte vad som skulle vara sexigt eller intressant med dem.

Het (häftad)

Bild lånad från Bokus.com

Men jag skulle ändå rekommendera den här samlingen av texter till dem som är nyfikna på noveller och hur texter i kortformat kan understryka känslor så rått och naket liksom. För det är ju ändå det som är grejen med noveller att de ska kort och koncist förmedla sitt budskap. Och vissa av författarna i denna bok kan verkligen leverera medans andra skjavlar bort sig själva i förvrängda uttryck och metaforer.

Mina favoriter var i alla fall  Lisa Bjärbos Fyrtio minuter eller En jävla evighet, Jenny Jägerfeld Paris suprise, Manne Fossbergs Sexualundervisning, Salt av Inti Chavez Perez och Sara Ohlssons Min pyttelilla nästanbrorsa. Den klart sämsta enligt mig var Gunnar Ardelius Vattenmelon som avslutar samlingen med en sur eftersmak när den började så fantastiskt med Lisa Bjärbo. Vilket känns väldigt tråkigt måste jag säga.

Kan du tipsa om någon novellsamling som du tycker att jag borde läsa eller har du själv kanske skrivit en novell som du tycker att jag ska läsa? Då kan du lämna en kommentar eller bara maila över din novell till andie.blogg@hotmail.com

overandout

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

