Lilla skrivskolan del 1.

Skriv så att tangenterna brinner i sommar.

Att öronmärka skrivtid under semestern är en av de steg man måste göra om man inte bara skriver för byrålådan.

Bild lånad från nätet

Att motivationen ska infinna sig är inte alltid givet om man inte skriver på sina texter dagligen, utan väntar till semesterhålet i vardagsstressen. Men har man väl bestämt sig, man har idén och vill nu slutföra den då finns det mängder av tips på hur du kan hålla liv i skrivglöden. Jag tänkte bara dela med mig av några.

* Ta reda på syftet med just din bok. Varför vill du skriva den? För att du älskar att skriva? Vill dela med dig av din text? Eller är det för att du vill se den där bokryggen i bokhyllan? Att veta varför är en stor del i att hålla arbetsdisciplinen vid liv när solen skiner och glassen lockar.

* Att avsätta tid är inspirerande i sig, varje ned skriven scen föder en längtan att skriva nästa för att få historien att röra sig framåt.

* Kickstarta inspirationen! Vad är det som får dig att drömma om att skriva en bok? Plocka fram allt som påminner dig om din egen författardröm. Gör en inspirationstavla vid ditt skriv kryp in med citat från författare, kollegor eller vem det nu kan vara. Att göra en bild av hur ditt tänkta bokomslag ska se ut är bra att ha som bakgrund i mobilen och på datorn för att påminna ytterligare om din skrivlängtan och målsättning att ro hem projektet.

Bild lånad från nätet

* Att fånga känslan som gör det extra roligt att sitta vid tangenterna kan vara svårt. Men att vara medveten om när man är som mest kreativ är alltid en bra början. Skriver du bäst när du är glad eller ledsen? Vilken tid på dygnet skriver du som bäst, tidiga mornar, sena nätter eller mitt på dagen? Vilken musik kan försätta dig i skrivsug? Gör spellistor!

* Att acceptera att det kan vara motigt ibland är en stor del i den skapande processen och inget du ska basunera ut om på facebook. Sitter du där lägger du inte kreativ tid på ditt bokmanus.

I nästa del tänkte jag ta upp hur man gör struktur i sitt skrivande.

overandout

Följande inlägg
Lämna en kommentar

3 kommentarer

  1. Hej på dej! Ja, tänk om jag bara kunde sätta fart med skrivandet. Det är alltid så många andra måsten. Men jag har alltid önskat att skriva. Det jag skriver nu, är ju mest i mina bloggar och i Reseguiden, där jag berättar om våra resor både i bild och text. Men jag skulle vilja skriva av mig om mängder av saker. Det är bara så svårt att ta sig tid att sitta i lugn och ro och uttrycka sig.

  2. Dakota

     /  tisdag, juli 9th, 2013

    Bra tips och pepp!😀

Tack för att du skriver en kommentar.

