Lilla skrivskolan del 2.

Att skaffa skrivstruktur är inte alltid lätt men även detta finns det naturligtvis knep för. Jag kan tillexempel nästan aldrig skriva på dagtid eftersom jag är småbarnsförälder och min fokus ligger på familjelivet, skrivandet kommer på plats två i min prioriteringslista alltså efter Pyrets läggdags.

Planera in ditt skrivande i vardagslivet är mycket viktigt. Menar man allvar med sitt författande kommer man att behöva spendera åtskilliga timmar vid tangenterna. Därför är skrivtid ytterst viktigt att prioritera. Sätt ett mål antingen X antal sidor eller minuter med manuset. Då slipper du beslutsångesten.


Bild lånad från nätet

Vilka praktiska förberedelser behöver du för ditt skrivande? Måste du ha tystnad eller lyssna på någon speciell musik? Måste det vara ordning och reda runt dig för att du ska kunna koppla bort vardagen och kliva in i skrivbubblan? Vilken tid är det bäst för dig att skapa? Ta reda på vad du behöver för att maximera skrivandet och planera in det i kalendern.

Gå innan du springer. Att skapa en bok kan kännas som ett gigantiskt projekt men tänk på att du aldrig kan skriva mer än en bokstav i taget. Dela därför in skrivandet i bitar så blir det enklare. Exempel kan vara att en dag ägna skrivtiden till research eller att fila på en viss scen i manuset.

Att inte vara uppkopplad och anträffbar hjälper dig att koncentrera dig på projektet hel hjärtat. Det är du och ditt manus. För att bekänna så kopplar jag aldrig ner men jag har lätt att just kliva in i skrivbubblan och låta mig vara där trots att det piper och plingar, men alla kan inte det och därför är detta knep bra.

I nästa del tar jag upp hur du får perspektiv på ditt eget skrivande.

overandout

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

