Lilla skrivskolan del 3.

Att bygga upp den egna prestationsångesten är tyvärr alldeles för lätt, det svåra är att släppa taget om det. Men självklart finns det tips på detta också.

* Att ha kontakt med andra författare som publicerat en eller flera böcker är en bra start. Fråga dessa personer om deras bästa tips mot just prestationsångest är. Som författare kan jag bara säga att lättaste sättet att undvika ångesten är faktiskt att inte måla upp drömscenariot med morgon tvsoffor och annan orealistisk sk!t, skriv främst för din egen skull. Som sido notis kan jag berätta att eftersom jag valt att ge ut mina egna böcker har jag tagit bort enormt mycket av just den här ångesten då jag själv kan bestämma hur ofta och när jag vill och är redo att publicera en bok. Att tvivla på sin förmåga att skriva är vanligt men att inse att alla som någon gång på ett eller annat sätt känt likadant inför sitt egna skrivande är ett stort steg på vägen.

Bild lånad från Expressen.se

* Att fira gör livet roligare att leva helt generellt. Detta gäller även skrivandet. Fira att du skrivit så många sidor eller kapitel som du bestämt att du ska göra under en vecka. Njut av den där extra kakan eller fruktsalladen lite mer. Att fokusera på det positiva du åstadkommer ger mindre tid till ältande av det som inte blev riktigt som du ville.

* Att faktiskt ha en realistisk idé om vad skrivandet innebär istället för att tro att du är nästa Läckberg eller Nesser minskar de krav du orimligt satt på dig själv och ditt skrivande. Du är bara en av flera miljarder som finns på denna planet. Njut av att du har fingrar att skriva med, en levande fantasi och en vilja och idé till en bok och därmed möjligheten att göra något så kanonkul, utvecklande och berikande som att skriva.

* Var ego med ditt skrivande, skriv för din egen bokhylla och peppa dig själv.

Nästa gång tar jag upp lite om hur man marknadsför sin bok.

overandout

Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Dakota

     /  tisdag, juli 9th, 2013

    Jättebra inlägg om skrivande!🙂

    Jag skriver bara för mig själv, det mår jag bra av på många sätt. Men det är så klart superkul om mina vänner vill köpa mina böcker.
    Och det är verkligen skönt att själv kunna bestämma när man vill publicera en bok.

    Kul idé att fira när man skrivit ett visst antal sidor eller kapitel, det måste jag börja med😀

  2. Dakota: Ja det där med att fira borde man verkligen göra oftare. Själv firar jag egentligen inte förens jag publicerar boken men jag känner mig väldigt nöjd om jag haft ett bra skrivpass eller har fått ihop en scen som spunnit vidare till ytterligare en händelseförveckling.

  3. Jag var nyfiken på din Skrivarskola🙂
    Bra idé!
    Själv skriver och fotograferar jag för min egen skull – bara för att det är så roligt🙂

Tack för att du skriver en kommentar.

