Blunda och hoppa av Sarah Dessen.

Jag blir aldrig besviken när jag läser något av Sarah Dessen för hon kan verkligen leverera och det gör hon med råge när det kommer till den senaste i raden av översatta böcker som hon skrivit. Blunda och hoppa handlar om Remy som är på väg att flytta från sin hemstad för att börja på collage men hon har en sista sommar med sina vänner, sin författande mamma och toffliga storebror. Remy är lite cynisk och jag gillar hennes humor, jag gillar att hon tar plats och kan stå på egna ben. Hon skiljer sig från många andra huvudkaraktärer i den här sortens litteratur vilket gör att hon sticker ut. Dessutom gillar jag hur Dessen skriver om Remys mamma och hennes författarskap, precis så är det hos mig minus en gammaldags skrivmarskin, jag har ju en ny dator.

Men så kraschar Dexter in i hennes liv. Och om man nu kan bli förälskad i en bokkaraktär så föll jag handlöst för Dexter.

Bild lånad från nätet

Det är i min mening en riktigt bra översatt bok men jag förväntade mig faktiskt inget annat när översättaren i detta fall är en av mina svenska favorit författare Johanna Lindbäck. Nu ställer jag mig bara frågan när Johannas nästa bok kommer att dyka upp….

Blunda och hoppa (kartonnage)

Bilden lånad från Bokus.com

Det finns även lite provläsning om man nu skulle tvivla på att detta är en helt fenomenal bok. Jag har skrattat, fån lett och gråtit en skvätt fast mest har jag gått runt och tänkt på Dexter och längtat efter att få fortsätta läsa. Jag vet inte hur jag ska kunna summera det på något annat sätt än att jag älskar denna bok! Visst skulle man kunna skriva en djup analys till recension men sådan är inte jag i detta fall. Om du vill hellre vill läsa en sådan så tipsar jag om Bokgalleriet, Tonårsboken och Stuff I read

Vad har du läst för böcker/bok i sommar?

overandout

 

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

