Ibland vill man inte gärna gå in fast regnet öser ner – Malin Stehn.

Jag har just plöjt genom boken Ibland vill man inte gärna gå in fast regnet öser ner av Malin Stehn. Och detta är en fantastisk bok som handlar om Lovisa som går i åttonde klass och som i desperata försök att dölja sin hemmasituation fabricerar en påhittad pojkvän som hon sedan behöver redovisa dess existens för sina malliga klasskompisar. Vilket bara leder till mer komplicerade förhållanden. Lovisa är dessutom störtförälskad i den påhittad (av författaren) Idol- deltagaren Ricky. Och nu kan ju in som vet om vad min make heter förstå att jag tyckte att detta var mycket lustigt. Dock visade det sig att denna person var högst osympatisk och inte det minsta underbar.

För mig som själv håller på att ta mig tillbaka från en utmattningsdepression, såg Lovisas hemmaliv med igenkännande ögon. Det var bra skildrat av författarinnan. Och det är stora och svåra känslor som jag förstår att många ungdomar faktiskt får hantera. För förutom förkylning är nämligen just utmattningsdepression den vanligaste sjukdomen i det svenska folkhemmet.

 

Ja just det! Läs den här boken!!

Ibland vill man inte gärna gå in fast regnet öser ner (inbunden)

Bild lånad från Bokus.com

Måste dock varna för SPOILERS NU!! Läs inte vidare om du ogillar spoilers!

Relationen mellan Lovisa och grannen Simon Hermansson. Det var en fin relation med mycket potential. Dock blev jag grymt besviken på att de liksom aldrig fick varandra. Jag tycker personligen att Lovisa skulle ha kunnat få reda på vilket svin den där Idol idioten var och samtidigt inse att det var Simon som hennes hjärta egentligen brann för och kastat sig i hans armar och kysst honom där vid brevlådorna i ösregnet.  Detta är min personliga åsikt och jag förstår varför författaren lämnat det därhän, dels för att hon antagligen inte ville ha ett puttenuttigt slut utan ett mer realistiskt. Men samtidigt blev jag så besviken att nörden inte fick flickan.

Ja, ja detta var alltså min recension av Ibland vill man inte gärna gå in fast regnet öser ner.

overandout

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

