FörfattarIntervju med Anna Hansson del 1.

Jag har fått äran att göra en intervju med författarinnan Anna Hansson som i dagarna släpper tredje delen Alla har dansfeber i sin bokserie för barn och ungdomar i åldrarna 9- 12 och som ges ut via Iduns förlag. De tidigare delarna heter Dansfeber och Dansfeber smittar. Och när jag själv försökt låna de två första delarna på bibblan så har de alltid varit utlånade vilket tyder på att Anna Hansson är en populär författare. Hon även skrivit boken Wanted som finns att köpa på bokus.com

Alla har dansfeber (inbunden)

I vanliga fall arbetar Anna som gymnasielärare i ämnena engelska och historia. Hon har många idéer som hon vill arbeta vidare med vilket inte är så konstigt med kreativa människor.

Jag har valt att dela upp denna intervju för att det ska vara lättare att hänga med. Så här kommer de fem första frågorna.

Har du alltid skrivit i en eller annan form under ditt liv eller är det här första gången du skriver?

När jag var liten skrev jag mycket, många egna berättelser. Sen började jag plugga, först till Holistic Therapist på Brighton and Hove City College, och efter det historia och engelska på olika högskolor och universitet i Sverige och till slut till lärare. Under den tiden skrev jag ingenting för nöjes skull, utan bara sånt som hörde till min utbildning, men visst blev det mycket skrivande ändå. När jag pluggat färdigt och börjat jobba dröjde det inte länge förrän jag började skriva bara för att det var kul igen, och det första jag började skriva då var det som till slut blev Dansfeber.

 

Du är ju lärare i grunden, hur påverkar det ditt skrivande?

Det vet jag faktiskt inte om det gör. Eller, jo. Jag är säker på att det påverkar mitt skrivande på något sätt, det tror jag att alla erfarenheter gör, men jag är inte säker på hur. Jag kan tänka mig att jag har en fördel när det kommer till att veta vad barn och ungdomar tycker är spännande att läsa om i olika åldrar, och jag kanske har lättare att anpassa språket till en bra nivå.

 

Är det därför du har valt att skriva mycket för barn och ungdomar eller är det bara en slump?

Jag tror inte att det är en slump att jag skriver för barn och unga, men jag tror inte att det är för att jag har jobbat länge som lärare. Jag tror att det beror på två saker. För det första så läste jag mest när jag var barn, ibland flera böcker om dagen, och har alltså helt enkelt störst erfarenhet av böcker för barn och unga. Sen har jag aldrig kommit på att jag ska skriva en bok först och först därefter kommit på vad den ska handla om. Jag har alltid fått en idé först, och det har helt enkelt varit så att den idén passat bäst för en barn- eller ungdomsbok.

 

Tror du att det är enklare eller svårare att skriva för vuxna respektive ungdomar?

Oj, vilken svår fråga! Jag tror att det finns enklare och svårare saker med båda. Jag gör mitt första försök med att skriva för vuxna nu, och jag vet inte hur det kommer att gå än. Det jag upplever som enklare är att jag inte behöver fundera över om orden jag väljer är för svåra, meningarna är för långa, och det som händer för invecklat. Det som är svårare är att jag  upplever att det ofta brukar utspela sig flera historier parallellt i böcker för vuxna, vilket jag inte är van vid. Det som jag tycker mest om med att skriva barnböcker är att allt kan vara möjligt, vuxna köper inte en pratande häst lika lätt…

 

Du kommer ju ut med en ny bok inom kort, vad har du för förhoppningar med den och kommer serien att fortsätta i fler böcker?

Sjävklart hoppas jag att många (alla!) som har köpt de första två delarna i serien även ska köpa den här tredje boken, Alla har dansfeber. Jag hoppas också att många (jättemånga!)som ännu inte upptäckt bokserien ska göra det. Det finns inget kontrakt skrivet på en ännu en uppföljare, men jag har en idé som jag tror att jag kommer att kunna göra nånting bra av. Just nu planerar jag att göra ett försök med det manuset efter jul, och sen är det bara att hoppas på att förlaget ska tycka om det.

overandout

Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Vad jag jag blir när jag får höra att böckerna alltid är utlånade! (Fast biblioteket borde ju köpa in några ex till då tycker jag…)

Tack för att du skriver en kommentar.

