Vi måste sluta ses på det här sättet – Johanna Lindbäck & Lisa Bjärbo.

Jag älskar långa titlar så denna tilltalade mig väldigt mycket sedan att Johanna Lindbäck är en av författarna som står bakom denna bok gör det redan där till ett säkert kort enligt mig. Hon är ju trots allt en av mina svenska favoritförfattare inom just ungdomslitteratur och Young adult litteratur.  Lisa Bjärbo däremot har jag varit skeptisk till. Visst hon kan skriva men, det är liksom något med hennes texter som inte riktigt fastnar. Visst jag gillade Det är så logiskt alla fattar utom du men när jag försökt mig på andra böcker av henne har det liksom tagit stopp av någon anledning. Kanske måste man helt enkelt vara i rätt mood för att läsa det hon skriver.

Men nu tillbaka till den här fantastiska boken Vi måste sluta ses på det här sättet. Jag har plöjt den här boken, inte kunnat lägga ner den överhuvudtaget. (förlåt för den brända lunchen) Jag som inte kan läsa på bussen eftersom jag blir så åksjuk har suttit hela buss resan hem från jobbet och läst. Så bra var den här boken och efter katastrof boken jag läste härom veckan En varm vinter så var detta ett verkligt lyft kan jag lova!

Den handlar om Hanna och Jens. Två tillsynes helt vanliga karaktärer. Det enda som skiljer dem åt är att Hanna går sitt sista år på gymnasiet och Jens har just separerat och blivit varannan vecka förälder till en 2,5 åring. Och det blir ett (härligt för läsaren) känslomässigt kaos för dem båda. Kan hon verkligen… han har ju barn… han är ju äldre… han jobbar på skolan hon går… Kan han verkligen… gå vidare… vill han gå vidare… varför ska hon vara så….  Ja. Det är de frågor som dessa karaktärer ställs emot. Vardagens bekymmer kläms också in på ett effektivt sätt som hämtningar och lämningar på dagis, kompisrelationer som blir helt knasiga, doften av en varm och gosig häst…

Vi måste sluta ses på det här sättet (häftad)

Bild lånad från Bokus.com

Jag kommer att köpa den här boken nästa gång jag beställer böcker. För det här var bra! Det var faktiskt mer än bra! Det var fantastiskt!

Jag bjussar på boktrailern också.

overandout

Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

