Trolldegs recept.

Vi har pysslat lite med trolldeg i eftermiddag, vilket Pyret uppskattade väldigt mycket. Några pepparkaksformar att göra figurer med i leran gjorde i alla fall Pyret glad. Ända fram tills jag plockade undan degen det vill säga, även om degen är ofarlig för små barn att smaka på så är det ju inget de ska få in vana att göra, därför blev det undanstuvat till nästa gång.

Trolldeg2

Hur som helst så hittade jag receptet på degen på en nätsida som jag inte kommer ihåg adressen till men jag tänkte dela med mig av receptet som var busenkelt att slänga ihop. Dessutom håller degen i kylen ett par veckor vilket är ett stort plus.

Trolldegs recept

2,5 dl vetemjöl

1 dl salt

2,5 dl kokande vatten

1 msk matolja

1 msk citronsyra

karamellfärg

Trolldeg1

Varje klump är gjord på en sats deg.

Blanda de torra ingredienserna och häll vätskan över. Knåda samman till en jämn deg.

Som sagt, busenkelt. Vi förvarar dem i återförslutningsbara påsar i kylskåpet tills vi ska pyssla igen.

overandout

 

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

