Kalasen ingen kom på.

Jag läste nyss en artikel på Aftonbladet om två åttaåriga barn i Norge som ställt till med födelsedagskalas men ingen kom. Och som förälder så blöder mitt hjärta för dessa två barn. Men tyvärr känner jag igen mig från min egen barndom.

Jag har inga riktiga minnen av barnkalas i min familj, varken mina egna eller mina syskons födelsedagar firades med klasskamrater eller andra människor som kom med presenter och födelsedagshälsningar. Jag kommer inte ihåg några födelsedagstårtor eller fiskedammar eller något i stil med riktiga barnkalas. Och jag kan säga att, visst har det satt spår i mig som vuxen. Jag var i och för sig mobbad från sju års ålder upp tills jag var 15. Hade bara två vänner under hela den tiden så egentligen kanske min avsaknad av födelsedagskalas inte var så himla konstig egentligen när jag tänker efter. Fast  samtidigt så var det ingen som ställde till med kalas för att fira mig heller. Vilket jag som förälder anser är en vuxens jobb och inte ett barn på sju – åtta år.

Bild lånad HÄR

Detta är ett av alla skäl varför jag är så himla mån om våra barns födelsedagar. Jag vill att de ska få den barndomen som jag aldrig hade. Jag vill att deras liv ska kantas av glad minnen. Jag anser att det är min plikt och min skyldighet som förälder att bistå våra barn men kalas och högtider där man samlas och är glada.

Jag tycker dessutom att det är lika viktigt att man som förälder faktiskt tar med sina barn på de kalasen som de blir inbjudna till. Man får helt enkelt prioritera om saker i sitt liv när man blivit förälder och låta barnens behov komma med i familjeplaneringen.

Låt oss tillsammans göra barns barndomar till något som de kan se tillbaka på med glädje istället för sorg.

overandout

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Viktigt fint men sorgset inlägg! Bra att du låter detta komma fram. Låt oss bygga starka barn istället för att laga trasiga vuxna. Ett citat som jag tagit till mig.

Tack för att du skriver en kommentar.

