Lucka 11 – Mina 7 bästa läsupplevelser 2013.

Som jag har nämnt tidigare så deltar jag i en julkalendersstaffet hos bokbloggerskan Sofie. Och dagens lucka är det jag som står för. Min tanke är att skriva en topp sju lista över de bästa läsupplevelserna som jag haft under 2013.

1. Blunda och hoppa – Sarah Dessen

Blunda och hoppa (kartonnage)

Bild lånad från Bokus.com

Detta är den bästa läsupplevelsen jag har haft i år. Kanske för att jag älskar Sarah Dessen som författare eller så beror det på att just Blunda och Hoppa talade till mig på ett sätt som jag kände igen på flera plan. Jag gillade karaktärerna och jag är ju lite svag för de där rocktyperna överlag. Hursomhelst så inspirerar Sarah Dessen mig inte bara som läsare utan även som författare.

2. Förr eller senare exploderar jag –  John Green

Förr eller senare exploderar jag (häftad)

Bild lånad från Bokus.com

Jag gillade djupet i den här boken. Jag sveptes med som läsare och jag led med karaktärerna samtidigt som jag glädjes med dem. Och den här boken fick mig att reflektera över livet och på mitt föräldraskap. Och jag tycker om när böcker kan ge mig något utöver det vanliga och det har verkligen John Green lyckats med.

3. Vi måste sluta ses på det här sättet – Johanna Lindbäck & Lisa Bjärbo

Vi måste sluta ses på det här sättet (häftad)

Bild lånad från Bokus.com

Även om jag har svårt för Lisa Bjärbo så väger Johanna Lindbäck upp hela boken. Hon är ju trots allt en av mina svenska favoritförfattare. Och den här boken var bra på flera plan. Jag som själv är småbarnsförälder kände ju igen mig själv mest i den manliga karaktären Jens. Och även om jag tyckte att vissa saker kunde ha varit bättre så är detta ändå den tredje bästa läsupplevelsen jag haft under 2013.

4. I skuggan av ett ljus – Marie Löfgren

I skuggan av ett ljus (kartonnage)

Bild lånad från Bokus.com

Den här debutanten har tagit mig med storm. Jag blev glatt överraskad över denna realistiska fantasy historien om Thekla och Gabriel. Och jag sitter som på nålar för att jag vet att författarinnan just nu sitter med redigering av andra delen som väntas komma till våren. Jag vill ju veta hur det går! Har du inte läst denna bok har du verkligen missat något.

5. Alice i Zombielandet – Gena Showalter

Alice i Zombielandet (häftad)

Bild lånad från Bokus.com

Jag förälskade mig i bokomslaget och de heta scenerna i den här boken som endast gjort om en klassiskboktitel för mer än så har inte de två historierna gemensamt typ. Jag gillade karaktärerna som Gena Showalter har skapat. Jag tycket även att det var ett nytt grepp i en genera som är på väg in eller ut beroende på hur man tolkar det. Men ja, jag tänker på zombie fenomenet. Nu väntar jag på andra boken som jag hoppas blir översatt till svenska snart.

6. Mellan dig och dig – Katarina Kieri

Mellan dig och dig (pocket)

Bild lånad från Bokus.com

Jag gillade det poetiska språket i den här boken och jag gillar norrlandsaspekten. Det känns som hemma fast ändå inte. Jag kan inte riktigt beskriva det. Katarina Kieri vinnaren av Augustpriset 2004 har verkligen levererat en bok som jag rekommenderar att alla läser. För den är fin och norrlandsromantisk på ett vackert sätt.

7. Det går bara inte – Camilla Jönsson

Det går bara inte (inbunden)

Bild lånad från Bokus.com

Den här boken tar upp kärleken på ett annorlunda sätt, där inte alla hjärtan är hela i slutändan precis som det är i tonåren. Jag håller kanske inte med om allt som huvudkaraktären gör men jag vill ändå fortsätta läsa Camilla Jönssons bok för att hon är en skicklig författare som har en lätthet i sitt språk och dessutom gillar jag att karaktärerna är lite udda och inte likformade. Detta är den sjunde bästa läsupplevelsen jag haft under 2013.

För att läsa vilka böcker som talade till mig mest under 2012 kan du läsa det HÄR.

Tipsa gärna om dina bästa läsupplevelser under det gångna året. Och kolla in Annas lucka imorgon.

overandout

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Verkligt snyggt omslag till Alice i Zombielandet🙂 Jag får kika på några av de andra böckerna också, känner jag🙂

Tack för att du skriver en kommentar.

