Femtio nyanser av honom – E.L. James.

Jag föll för trycket och lånade hem DEN omtalade boken. Och varför gjorde jag nu detta jo, för att maken satt och youtubade som vanligt och hittade ett klipp där E.L. James talar om sitt skrivande.

Sedan hittade han ett klipp där ingen mindre än Mr Stephen King talar om vad han ansåg om bokserien.

Så efter det var jag ju bara tvungen att läsa boken om Anastasia Steele och Mr Grey. Jag ville helt enkelt ta reda på vad det är som är så speciellt med den här BDSM light boken som hon skrivit. Jag var ju tvungen att ta reda på om det verkligen skulle vibrera i brallorna så som det gjort för tusentals läsare världen över.

Fifty shades of herpes

Men några säkerhetsåtgärder var jag tvungen att göra innan. Jag vill ju inte få herpes eller någon annan otrevlig könssjukdom.

Vart ska jag då börja? Boken är otroligt lättläst, språkligt var den en aning tråkig och väldigt pryd! Ja, du läste rätt PRYD! Det refereras till det kvinnliga könet som Där nere, inte ett enda kuk eller fitta finns med i texten. Och jag vet inte om det beror på Jimmy Hofsö som fått äran att översätta boken eller om det är E.L. som inte valt ett mer varierat ordval. Det känns lite som att mycket av E.Ls (ironiska) humor har gått förlorad i översättningen. Och i mitten av boken någonstans har E. L. James kommit på titeln för sedan blir det Fifty shades of Grey eller som på svenska Femtio nyanser av honom j@vligt tjatigt. Frasen poppar upp titt som tätt tills man vill spy, jag ogillar upprepningar så att det börjar klia i mina fingrar……

Boken är så fel på så många nivåer och då har jag inte kommit in på sexet ens. I mitt tycke är detta inget mästerverk mer billig kiosklitteratur som lyckats med bedriften att passera genom nålsögat och spridits världen över.

Femtio nyanser av honom (häftad)

Bild lånad från Bokus.com

Storyn var svag på många ställen, karaktärerna var stereotypiska. Att E.L. ger en lyrisk skildring av den farliga killen känns lite si så där. Han beskrivs som om han vore hängd som en ardennerhäst, han är en dröm att se på och han har stålar som sprutar ut ur öronen men med en mörk hemlighet. Men om man skalar bort alla piskor, läderremmar och analpluggar, handlar boken om en man som inte är labil och som psykiskt misshandlar. Jag har aldrig förstått mig på kvinnor som stannar kvar hos dem som misshandlar dem varken psykiskt eller fysiskt.

Alla kvinnor som någonsin varit tillsammans eller fallit för en person med mycket bagage intalar sig själva att HON kan ändra, rädda och läka den andra personen. Det slutar sällan särskilt bra. Men E.L. har romantiserat detta och får det att framstå som att det vore möjligt. Vilket får det att krypa i skinnet på mig.

Dessutom framstår Anastasia Steele som en aningen schizofren eftersom hon har ett glasögonprytt undermedvetet (en ”karaktär” som jag faktiskt gillar) och en översexuell inre gudinna. Ana känns som en svag karaktär eller så är det för att hon hejdlöst låter sig brytas ned i o med den psykiska pressen som Mr Grey utövar på henne.

Men nu ska jag inte vara fullt så negativ inställd till Femtio nyanser av honom, det fanns några ljusglimtar. Jag gillade att det var korta kapitel det gav verkligen känslan av ”bara ett till sedan lägger jag ifrån mig boken”. Hur E.L. har delat upp mailen var också genialiskt och det gillade jag verkligen. Och sedan att Mr Greys sekreterare hette Andrea fick mig att dra på smilbanden.

Men nu till den smaskiga delen av min recension av Femtio nyanser av honom.

Klart som f@n att de knullar hela tiden. Alla människor som någonsin varit i uppstarten av en intim relation vet att det är det man vill göra. Så det är inga konstigheter egentligen. Sedan att just Mr Grey föredrar hårdare tag i sin privata tortyrkammare spelar mindre roll faktiskt. Var sexscenerna laddade, till viss del men att det fick det att vibrera i min bralla under läsandets gång berodde mer på att jag hade mobilen i fickan och fick inkommande samtal.

Nu ställer säkert du dig frågan om jag kommer att läsa Femtio nyanser av mörker och Femtio nyanser av frihet. Och svaret är ja. Eftersom jag vill veta vad jag snackar om när någon frågar vad jag tycker om böckerna.

Har du läst, är du sugen på att läsa eller avstår du från att läsa Femtio nyanser av honom? Lämna en kommentar och berätta vad du tycker.

overandout

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Jag har fortfarande inte läst de där böckerna men jag är verkligen sugen.

  2. Sara Swietlicki

     /  onsdag, december 18th, 2013

    Jag har läst alla tre, och jag tycker att de är helt okej. Men jag läste dem på engelska, och då är de lite bättre.🙂 Erotik på svenska kan bli lite fnissigt, men på engelska är det en annan sak.😉

  3. Sara Swietlicki: Ja, jag tänker mig att det kanske har fallit bort mycket av E.Ls lite ironiska och humoristiska nyanseringar i översättningen.

  4. Har sträcklyssnat på alla tre under hösten och det är Julia Dufvenius som läser, det gör hon mycket bra. Hade det inte varit för hennes skull hade jag aldrig orkat mig igenom alla, det är så tjatigt och många gånger förutsägbart. Jag var mest nyfiken på att veta varför Mr Grey blivit som han blivit och det var det som höll min spänning vid liv.
    God fortsättning!
    A

Tack för att du skriver en kommentar.

