Julafton i trädkojan 2013.

Julaftonsmorgonen började tidigt med en god familjefrukost bestående av dopp i grytan vilket är en tradition från min barndom. Efter frukosten blev det lite sista minuten julstök innan de första gästerna dök upp i tid. Svärfar, makens farmor och hennes man kom till lunchtid så vi bjöd dem på lite dopp i grytan också sedan var det lite familjemys och julfilms tittande. Pyret proppade hela magen full av vindruvor och choklad. Sedan dök svärmor, extra svärfar och svägerskan upp lagom till Kalle Anka och glögg.

Maken och jag fixade i köket med middagen och sedan åt vi tillsammans.

Julen2013

Julmaten var god. Men det blir alltid så mycket över trots att vi hade väldigt lite i år. Men det är väl som det ska vara. Efter en liten stunds vilande av magar var det julklappsrace där naturligtvis Pyret fick mest klappar. Han lessnade dock efter 5-6 stycken, trots att han fick närmare 40 stycken.  Själv fick jag böcker, en almenacka, cd skivor och filmer. Dessutom fick jag och maken en ny kaffebryggare av svärfar eftersom vår gick sönder i höstas. Efter alla klapparna var öppnade  så åkte extra svärfar hem till deras hund  och då värmde vi på den norrlänska ostkakan och vispade grädde.

Efter detta åkte svärfar, makens farmor och hennes man hem eftersom de skulle åka till Falköping på juldagen. Svärmor och svägerskan var kvar en lite längre stund men sedan åkte de också hem. Pyret gick och la sig strax efter kl. 20 och jag slocknade en stund i soffan efter det. Vaknade till liv igen vid tio tiden och då åt maken och jag lite ost med kex som avrundning av en trevlig och lugn julafton.

Hur var din julafton? Fick du något roligt i present?

overandout

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Jag gillar pyrets tröja😉 låter som en underbar jul🙂 Niilas var inte intresserad av att öppna ett enda paket. De flesta låg kvar och vi fick gå in och öppna dem efter julklappsutdelning med tomte. Jaja så går det🙂 tror han var mest nöjd med fyrhjulingen från mormor å morfar. Men nu är alla våra möbler i riskzonen och listerna…🙂 vi åt ostkaka idag med gästerna men jag tänkte att det var mer en småländsk tradition🙂 men gott var det!

  2. Evelina: Ja, det där med klapparna kändes lite som att det gick överstyr. Nästa år ska jag försöka att inte köpa lika många eftersom han får så mycket av sina farföräldrar. Vilket delvis är förståligt då han är deras första barnbarn. Men jag vill att han ska förstå värdet av gåvorna också. Dessutom kommer de ju att vara två stycken små nästa jul.😀

Tack för att du skriver en kommentar.

