Utvärdering av läsutmaningen.

Som en del av er redan vet så antog jag en läsutmaning under 2013. Den gick ut på att jag skulle läsa 16 böcker under hela året. Var av sex böcker av dessa skulle vara förut bestämda.

1 Stephen King bok

1 Kokbok antagligen av Jamie Oliver eftersom han skriver om mat och inte bara recept.

1 Feminism bok,

1 bok om miljön

1 självbiografi

1 bok av en Uppsala författare.

Och det var alltså dessa som var mina måste läsa böcker. Men jag erkänner på en gång att jag inte läst en enda bok av dessa ”måste böcker”. Jag har i och för sig påbörjat en av Jamie Olivers kokböcker men har bara kommit till sida 52 av 320. Jag påbörjade och läste nästan hälften av en feministisk bok för ungdomar men efter att ha tragglat med den i ett halvår gav jag upp och lämnade tillbaka den till bibblan. Och jag har ju på sätt och vis läst en Uppsala författare fast det räknas ju egentligen inte trots att jag läste tre böcker för rent nöjes skull. För ja, jag har varit så ego att jag läst Sia och Kristoffer, Blossom Falls – Från Första Stund och Blossom Falls – Ur Andra Ögon.

Men ett stort PLUS är att jag överträffat antalet böcker att läsa under året. Antalet böcker jag har läst *trumvirvel* är 29 stycken. Så jag tycker nog att jag får en stor fet guldstjärna för detta även om jag ”fuskade” med måste läsa böckerna.

Bild lånad från nätet

Jag tycker att detta var en ganska kul utmaning, dels för att hålla igång läsandet och dels för att försöka prova på något utanför mina preferensramar även om jag nu inte riktigt lyckades med den delen av utmaningen.

Under 2014 kommer jag att anta en ny läsutmaning.

Den kommer att bestå av att jag ska läsa 30 stycken böcker.

* Ally Condines dystopi serie Matched. Fast denna gång på svenska trots att jag läst både Matched och Crossed på engelska redan. Serien innehåller totalt tre böcker.

* Minst 10 stycken så kallade HYLLVÄRMARE från min egen bokhylla.

* Andra delen av Marie Löfgrens serie som förhoppningsvis dyker upp under våren.

* Andrea delen av Alice i Zombielandet om den har hunnit bli översatt till svenska det vill säga.

Även denna gång räknas alla sagoböcker för barnen bort från läsutmaningen eftersom man får läsa samma bok typ femton gånger på en vecka…

Hur många böcker har du läst under 2013? Och hur många tror du att du kommer att läsa under 2014?

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

