Att inte hinna till förlossningen.

I dagens utmanings inlägg så ska jag skriva om en rädsla och eftersom jag är mitt inne i graviditeten så handlar de flesta tankar om det kommande livet. Och en av de största rädslorna jag har är att inte hinna in till förlossningen i tid.

Jag har nämligen flera vänner som fött hemma och dessutom har båda mina storasystrar fött var sitt barn hemma. Min äldsta syster födde sitt tredje barn på toaletten. Och min näst äldsta syster födde sitt andra barn i duschen. Så om man tror på att genetik och liknande så är det ganska stor sannorlikhet att även jag kommer att föda hemma. Visst Pyret kom till oss tidigare än beräknat men jag var ändå på förlossningen.

Så det är den mest skräckinjagande rädslan jag har just nu.

Bild lånad här.

Bara tanken på att behöva gå hemma med värkar och leva i en slags ovisshet på när man ska in till förlossningen får min ångest att sjuda i ådrorna. Och även om man åker in till förlossningen finns det ju en överhängande chans att de skickar hem en igen. Och det ger mig panik!

Som tur är ska jag diskutera allt detta med min Barnmorska inom kort. Så detta inlägg har varit hjälpsamt för att få mig att sätta mina rädslor på pränt och faktiskt reda ut vad det är som gör mig rädd.

Vad är du rädd för?

Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Åh jag förstår din rädsla över det. Jag var också jätterädd för att inte hinna till förlossningen. Det kan gå snabbt. Men åk så fort vattnet går eller att du får värkar. De behöver inte vara regelbundna eller med viss tid emellan. Det viktigaste är att NI ska känna er trygga i situationen. Det blir ingen som blir sur om ni kommer förbi en gång för mycket. Men jag vet att det är svårt när man är mitt i det. Jättesvårt. Jag förstod aldrig att det var dags. Fast man ska räknas som rutinerad andra gången😉 du ska se att det går bra

Tack för att du skriver en kommentar.

