Ataris har varit sjuk.

Vår älskade katt har varit/ är sjuk för tillfället och det är dels därför som jag inte har bloggat något. Vi misstänkte sorgligt nog att Ataris blivit drabbad av samma sak som vår andra katt Vincent hade nämligen kristaller i urinen i samband med urinvägsinfektion. Så i måndags när vi äntligen fick tag på en veterinär som kunde ta emot oss ilade jag iväg med Ataris på bussen.

Han fick sig en undersökning och veterinären misstänkte inte urinvägsinfektion  eftersom Ataris tydligen inte luktade som en urinvägsinfekterad katt, han var dessutom för pigg, hade inte ont när hon kände på blåsan och tarmarna vilka dessutom var tomma. Och hans slemhinnor såg bra ut. Det hon trodde efter att jag berättat lite om vår hemma situation och så, var att han snararare blivit drabbad av hormonellstress som orsakats av att för många nya saker skett i Ataris liv på senaste tiden. Katter är ju vane djur och de blir lätt påverkade av yttre saker som ommöbleringar och sådant. Och som jag redan skrivit här på bloggen så har ju Pyret fått en ny säng vilket har inneburit att vi möblerat om. Pyret har även haft lite svårt att somna i sängen och har dessutom vaknat en del kvällar och nätter och allt sådant berör även katten. Och det låter faktiskt helt rimligt i mina öron.

Så vi fick lite smärtlindrande utskrivet till Ataris vilket ska hjälpa honom att slappna av och inte behöva springa till toaletten hela tiden. Och redan efter första dosen som han fick på plats hos veterinären har han känts mycket bättre.

Ataris

Jag tycker att det är självklart att man tar hand om sina husdjur och dessutom ger dem minst en chans till förbättring. Men under helgen har vi fått höra otroligt okänsliga kommentarer från en närstående. Som ansåg att vi skulle ta bort Ataris utan att han ens fått en chans att vi tagit reda på vad det är han lider av. Sådant gör mig inte bara ledsen som människa utan ifrågasätter även personens djurvänlighet. Speciellt när personen i fråga dessutom har ett eget husdjur som denne har lagt ut 10-tusentals kronor för att hålla frisk!

Både jag och maken reagerade starkt på kommentarerna som ploppade som fula grodor. Ataris är en mycket värdefull familjemedlem och inte bara för mig personligen även om jag kan säga att han har varit en stor del i att jag tillfrisknat från min utmattningsdepression. Pyret är även han väldigt fäst vid Ataris och vise versa. Och trots att maken inte visar det så ofta är han också dann med Ataris och vill honom allt gott.

Så detta är vad som skett hos oss i trädkojan den senaste veckan.

overandout

 

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

