Familjens nyaste tillskott.

Eftersom jag hade havandeskapsförgiftning så var det ju snudd på oundkomligt att jag skulle bli igångsatt för att få föda Knåddz tidigare. Så igår var dagen när det stora miraklet kom till världen.

Vi fick veta att vi skulle få igångsättningen strax före lunchtid men plötsligt blev det mycket på förlossningen så vi fick vänta i ett par timmar extra men vid 15:30 blev vi hämtade och fick infinna oss i en förlossningssal i källaren på Akademiska sjukhuset. Där tog de hinnorna och vattnet gick. De kopplade på ett värkstimulerande dropp som gjorde att värkarbetet på skyndades radikalt.

Som smärtlindring hade jag valt värmekuddar och en EDA. Och vid skiftbytet strax före nio tiden var jag öppen 6 cm och med hjälp av en krystvärk öppnade jag mig till 9 cm och jag fick tillåtelse att faktiskt krysta fram Knåddz. Cirka 7 krystvärkar senare och mycket hjälp av fantastiska barnmorskor som verkligen lugnade och guidade mig kom Knåddz 21:37. Han vägde 2550 gram och var 47 cm lång.

Hela förlossningen tog 6 timmar vilket känns helt sjukt fort, speciellt när EDAN inte ens hann ta ordentligt innan det hela var över.

Knåddz född

Efter själva förlossningen fick vi ligga och mysa med Knåddz så att han fick upp värmen, dessutom fick vi avnjuta en segerbricka och jag fick mitt efterlängtade kaffe och därefter kunde vi återvända till BB avdelningen där vi nu får ligga kvar i minst tre dagar eftersom de vill se att mitt blodtryck går tillbaka fin och de kan ta bort blodtrycksmedicinen. Dessutom måste de kolla Knåddz sockervärde pga graviditetersdiabetesen. Och precis som vid förra gången jag hade havandeskapsförgiftning har blodtrycket sjunkit radikalt efter barnafödandet. Och diabetesen verkar också vara borta helt, ska dock göra en sockerkurva imorgon för att fastställa det.

Idag var första gången som Pyret fick träffa sin nya lillebror och det var ett spännande möte. Lite blygt till en början men det släppte snart. Nu börjar det nya familjelivet i trädkojan och det är med en spänd förväntan vi vill komma hem.

overandout

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Grattis till Miller! Diggar namnet! Bra gjort du starka mamma. Fin liten pöjk nummer två! Vad roligt de ska ha! Kram

Tack för att du skriver en kommentar.

