Jonnas bok – Katerina Janouch.

Jonnas bok (inbunden)

bild lånad från Bokus.com

Då har jag läst andra delen i Katerina Janouch serie om tonåringars sexual debut serie. Och tyvärr är det väldigt mycket upprepande dravel. Det blir lätt tråkigt med allt fakta staplande som Katerina Janouch fokuserat på när hon egentligen borde ha lagt extra krut på att få grund historien att flyta framåt, men tyvärr blir det ganska mycket stiltje i den. Och bit vis tappar man liksom suget på att fortsätta speciellt när hon utelämnar så mycket av historien och allt mer känns som en rörig soppa ur det aspekten.

Annars kan jag tycka att det är ett bra tema som hon valt att skriva om.  Trots att Katerina vill yrka på att man MÅSTE bli av med oskulden när man fyllt 15 år och är byxmyndig. Det är liksom hon som sätter pressen, för jag har då aldrig upplevt att det var ett MÅSTE att släppa till bara för att man fyllt 15 år och jag upplevde aldrig att någon av mina vänner kände att de var tvungna att göra det heller när jag var i tonåren. Så hon återger en ganska skev bild kan jag tycka. Vilket är ganska tråkigt och tradigt på något vis.

Däremot blir jag glad att omslaget till Jonnas bok följer samma tema som första delen som heter Amandas bok. Sådant tycker jag om för det känns genomtänkt och enhetligt på ett positivt sätt. Nästa bok i serien heter Sagas bok och den kommer jag att läsa även om jag befarar att även den kommer att ha en massa fakta relaterade delar som förstör grund idéen till hela serien.

overandout

Följande inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Hon föreläste visst i Kiruna ikväll. Tänkte på dig när jag såg det.;)

Tack för att du skriver en kommentar.

