Sagas bok – Katerina Janouch.

Nu har jag läst tredje boken i Katerian Janouch serie om ungas sexualitet som heter Sagas bok.

Sagas bok (inbunden)

Bild lånad från Bokus.com

Boken börjar men lite tidsmässiga hopp och icke linjärt berättande men det rätar upp sig ganska snabbt ändå, så det kan jag nästan se genom fingrarna med. Som du kanske redan vet om du läst andra bok recensioner av mig så är jag allergisk mot just icke linjärt berättande.

Hur som helst, några av de tankar som jag haft under läsandets gång är att denna bok borde ha varit den allra första boken i serien. Dels för att den känns mer genomtänkt än de andra två, Amandas bok och Jonnas bok och dels för att den inte hade en massa staplande klitoris fakta och annat nonsens som de andra böckerna haft.

Men visst finns det ju saker som jag retar upp mig på även i den här boken. Som det faktum att en sexualupplysare som Katerina Janouch är mest känd som beskriver ungdomsmottagningen och gyn undersökningar som något hemskt istället för att avdramatisera det så att unga (eftersom böckerna ändå har dem som målgrupp) inte ska få en sådan bild av just ungdomsmottagningen och faktisk våga sig dit i stället för att dra sig för att göra besöken.

Sedan är det lite upplyftande att karaktären Saga ändå får en könssjukdom och inte bara blir varnad för dem. Det kändes som att det var en bra och kreativ vinkling faktiskt och jag blev positivt överraskad.

Jag tror också att Katerina har använt sin karaktär som en egen ventil till att ta i tu med sina känslor och tankar kring ytlighet och det känns som att den är mer personlig än de andra böckerna. Kanske är det så att Katarina identifierar sig själv mer med karaktären Saga än med de övriga iochmed att hon framställs som lite slampig fast med ett oanat djup samt att yta och image spelar extremt stor roll i Sagas liv (jag drar paralleller till Katerinas egna liv där image är viktigt när man är så känd som hon ändå är ) Sagas pappa är dessutom alkoholist även om det inte skrivs ut rakt upp och ned.

Som sagt denna bok känns som den mest genomtänkta av dem alla och den bok som jag faktiskt gillat mest eftersom det inte varit lika mycket dravel och fakta staplande. Nu återstår bara Amanda och Axel att läsa sedan har jag tagit mig igenom alla fyra böckerna.

overandout

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

