Eldbunden av Ylva Lee Lindell.

Jag vann denna bok på internet för ett tag sedan. Och eftersom en av de läs-mål jag har för 2014 är att läsa ”hyllvärmare” tänkte jag att det var dags att läsa något som föll in under den parollen, alltså en bok som stått i min bokhylla ett tag och bara väntat.

Eldbunden är en ungdomsfantasy i samma berättartekniska anda som Melissa Marr men Ylva har ett eget språk, delvis är det ungt och modernt men samtidigt dyker ett och annat gammalt ord upp. En av de främsta sakerna dock som gjorde mig förvirrad var det ständiga perspektivs bytet. I vissa sammanhang funkade det i de flesta inte alls. Kanske är det för att jag själv skriver som jag reagerar på sådant. Jag hade även velat ha mer dialog och mindre miljöbeskrivningar för att få ett bättre grepp om historien.

Historiemässigt fick jag till en början vibbar av att huvudkaraktären Mindra hade drag av Charlene ”Charlie” McGee i Eldfödd av skräckmästaren Stephen King, men den känslan spolades ganska snabbt bort när jag insåg att boken mer hakade på ängel-trenden som dök upp strax efter Twilight-vågen av vampyrer dött ut. Riktigt intressant att läsa svenskskriven fantasy då detta är något jag inte gjort tidigare. Ylva Lee Lindell passar bra i på den hyllan på biblioteket.

Eldbunden

En annan av de saker som jag förvirrades av var att efter en kanonbra scen av första mötet mellan Mindra och det stora kärleksintresset Bastian så blev deras relation i skymundan och jag fick liksom inte den där känslomässiga känslan för deras kärlek när jag läste.

Men när Delhad dök upp blev det helt annat! Karaktären känns genom arbetad, har flera djup och gjorde att jag ville fortsätta läsa endast för att jag behövde veta vem han var och varför han var som han var. Han kändes precis lagom mystisk och lagom farlig för att man skulle vilja följa hans resa genom berättelsen. Helt klart en tio poängare till manlig fägring i denna bok.

Eldbunden är första delen i en serie och nu måste jag bara läsa nästa del för att få veta om Delhad dyker upp igen för så stort intryck gjorde den karaktären. Gillar man som sagt Melissa Marr kommer man att gilla Sveriges svar på henne, nämligen Ylva Lee Lindell.

Köp Eldbunden på Mörkerdottir förlag eller på Bokus.com

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

1 kommentar

  1. Recension av min Eldbunden . Sånt här blir man glad av. | Ylva Lee Lindell- Bokstäver och Skriverier i synnerhet

Tack för att du skriver en kommentar.

