Fisklasange.

Så nu har vi lagat det första receptet ur boken. Och jag måste säga att det var ganska meckit att få till det men sen så har jag aldrig gjort egen lasagne förut heller så jag har inget att jämföra med. Men jag blev ändå nöjd med slutresultatet och med tanke på att Pyret brukar 2 årstrotsa just kring middagsbordet så tror jag att hans två renskrapade portioner och inget trots talar sitt tydliga språk. Maken blev så till sig att han också åt två portioner. Knåddz fick äta mild havregröt.

Fisklasange.jpg

Det tog ju som sagt sin lilla tid att göra denna maträtt men det var som sagt helt klart värt det.

Recept

6 lasangplattor (jag använde Lasangette och då 1,5 kartong)

400 g fryst torsk

2-3 gula lökar

1 fiskbuljongstärning

1 burk krossade tomater

1 msk chilisås

salt och citronpeppar

Ostsåsen

1 dl grädde

1 dl örtost (detta hade jag glömt köpa så jag rev vanlig hushållsost 3 dl och kryddade med örtkryddor)

2 dl fraiche

Gör så här

Fräs löken och fisken i olja, tillsätt buljongtärningen, krossade tomater, chilisås och krydda. Låt puttra ett tag. Smält ner osten tillsammans med grädden och fraichen. Smörj en ungsfast form och börja med lasagneplattor i botten. Slå på fisksåsen (2 omgångar) och avsluta med ostsåsen. Grädda i 200 grader i ca 40 min.

Som sagt detta var en hit vid vårt middagsbord och dessutom en kul variant att äta fisk på.

overandout

Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

