Äppelkräm.

Jag är för ekologiskt och att ta till vara på det som naturen erbjuder. Jag fick nys om Fruktkartan.se och naturligtvis så var jag in och kikade vart närmaste fruktträd där man kan plocka helt gratis fanns. Så vi har varit och plockat lite äpplen där vid ett par tillfällen. Och det är riktigt fina äpplen. Synd bara att de allra bästa sitter högst upp och träden inte går att klättra i. Men vi har ändå fått en fin skörd och det är jag tacksam över.

Hursomhelst måste man ju ta tillvara på dessa frukter på olika sätt. Jag har planerat att koka äppelsaft och sen har jag bakat äppelpaj ett par gånger vilket har varit mycket uppskattat av familjen. Hursomhelst visste jag inte vad vi skulle äta till mellis idag och då slog det mig att jag kunde koka lite äppelkräm. Sagt och gjort så googlade jag fram ett recept som jag modifierade efter smak och tycke.

Recept

10 – 15  st äpplen (beroende på storlek)

4 dl vatten

1½ dl socker

2 msk vaniljsocker

4 cm kanelstång

Litet citronsaft

Gör så här

Skala och dela äpplena i småbitar. Koka upp vattnet och tillsätt äpplen, socker, citronsaft och kanelstång. Låt allt småkoka tills äpplena kokat sönder ordentligt (kanske 30 minuter). Låt svalna och häll upp i en skål. Förvaras kallt.

Vill du förvara kompotten en längre tid, tillsätt litet atamon och slå upp den het på glasburkar och sätt genast på locket. Går alldeles utmärkt att frysa också.

Vad brukar du göra med äpplen?

overandout

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

