Född Fenomenal av Josephine Bornebusch .

Född fenomenal (häftad)

Bild lånad från bokus.com

Jag har nyss läst ut boken Född Fenomenal av Josephine Bornebusch och jag måste säga att jag är imponerad. Detta är verkligen en viktig bok för gammal och ung att läsa. Den är humoristisk och informativ. Och i dagens Sverige är detta verkligen en bok som tar upp ett aktuellt ämne och det är det mänskliga historiska arvet som präglat Europa sedan 70 år tillbaka och som vi verkligen inte får glömma. Huvudpersonen är Rut som är väldigt intresserad av Anne Frank och andra världskriget. Hennes sexgalna kompis Magda står för många hysteriska skratt och sedan finns det en fin och ganska söt kärlekshistoria i allt detta mellan Rut och Abbe. Boken utspelar sig i en vanlig högstadieklass. Rut är fast bestämd att besöka Anne Franks gömställe i Amsterdam så när chansen att påverka vart klassresan ska bära av tar Rut chansen att styra upp det hela även fast läraren Snusk-Hasse sätter käppar i hjulet då och då.

Jag gillade verkligen den här boken och rekommenderar den till alla som behöver en bra bok att läsa. Detta är även Josephine Bornebusch debut och hon har verkligen fixat det! Och för att inte tala om ett riktigt cool bokomslag. Det finns mycket positivt att berätta om den här boken men jag tänker bara nämna några och för det första så gillar jag verkligen att boken är skriven i dagboksform, jag gillar även att mejlen mellan Rut och hennes storebror som är på rundresa i världen har en annan sorts font vilket gör dem särpräglade från resten av texten. Och jag tycker att det funkar ypperligt i den här typen av böcker.

Och går du i julklappstankar så kan du alltid köpa och ge bort den här boken för detta kommer bli en uppskattad present kan jag lova. Den finns hos de flesta nätbokhandlare som tex Cdon.com, Adlibris och Ginza.se

overandout

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

