Är du dum på riktigt? av Boel Werner.

Har just läst boken Är du dum på riktigt? som handlar om tönten Ester som blir kompis med Tesse som är hennes tremänning när hon börjar i sjundeklass. Och nja, jag vet inte vad jag vad jag tycker. Vissa delar i början var riktigt bra skrivna och de berörde mig verkligen. Speciellt känslan av utanförskap. Men sedan blev det lite si så där. Det är ju en bra skriven bok men det var kanske tur i oturen att den knappt var 200 sidor lång.

Är du dum på riktigt? (inbunden)

Bild lånad från Bokus.com

Boken saknar mycket som jag tycker att en bra ungdomsbok ska innehålla. Denna bok är en bok om vänskap i första hand men jag som helst vill ha någon form av romantik saknade detta enormt mycket. Sedan störde jag mig lite på att författarinnan Boel valt att skriva Mammi och Pappi istället för mamma och pappa. Jag förstår att syftet varit att låta karaktären ha ett särpräglat sätt att benämna sina föräldrar men det blev en aningen jobbigt i längden.

Men jag skulle ändå rekommendera denna bok, fast till mycket yngre läsare än vad förlaget Opal tänkt sig då de tycker att den passar för ungdomar mellan 12-15 år. Jag skulle nog sätta gränsen vid 8-13 år istället.

overandout

Följande inlägg
Lämna en kommentar

Tack för att du skriver en kommentar.

